Dine værdier og motivation går hånd i hånd

13. november 2015  |  Sjælland

De mødes på kryds og tværs i diverse fora. Den 2. november var tillidsvalgte igen samlet: en dag med fokus på menneskets værdier, og hvad der driver og motiverer os.

Overskriften for dagen var: ”Kan støj og motivation gå hånd i hånd”. Det fik 35 tillidsvalgte i handelssektoren svar på. De kom fra Sjælland og Fyn og blev klogere på mennesket, personlighedstyper, og hvordan vores værdier og handlinger hænger sammen.

Det er OK at være introvert

Foredrag om introverte og ekstroverte

Dagens første oplægsholder var coach Pernille Birkenfeldt. Med sit foredrag ”Stærk, stille, styrke” gav hun et indblik i forskellen mellem introverte og ekstroverte personer og reflekterede over spørgsmålet: ”Hvorfor er det ikke acceptabelt at være stille og lidt mere indadvendt end de højtråbende, der gerne stjæler billedet?”

- Pernille talte meget om, at vi skal lære, at det er OK at være introvert. At du ikke skal slå dig selv oveni hovedet og prøve at lave dig selv om. I stedet skal du acceptere, at du måske har brug for lidt mere tid til at reflektere over tingene, fortæller HK Handel Sjællands formand, Helle Friis.

Arbejdsmiljø og uddannelse på programmet

I løbet af dagen blev der også tid til at drøfte aktuelle temaer. Stress var et af dem. Mange lønmodtagere er stressede, og det fylder derfor meget i de tillidsvalgtes hverdag. Men hvordan håndterer og forebygger man bedst kollegaernes stress?

Et andet tema var uddannelse. Der blev talt om, hvor vigtigt det er at få kollegaerne til at efteruddanne sig. Så de også er en attraktiv arbejdskraft og opfylder virksomhedernes behov i fremtiden.

Bag om videnskaben om mennesket

Foredrag med Chris MacDonald

Dagen blev rundet af med foredraget ”Ingen ko på isen?” af den landskendte foredragsholder Chris MacDonald. Forinden blev dørene åbnet for indbudte medlemmer af handelssektoren, og 150 friske medlemmer tog imod tilbuddet.

- Chris forstår virkelig med sin beundringsværdige optimisme at sætte kulør på dagligdagen. Han holdt et vanvittigt inspirerende foredrag om planetens mest besynderlige væsen, nemlig Sapiens, og den kurs vi er på. På både humoristisk og seriøs vis kom han ind på, hvad der skal til, for at vi trives, hvordan vi motiveres og holder ved vores drivkraft, og ikke mindst hvordan vi udvikler vores sociale kapital. Sikken skøn, energigivende eftermiddag, slutter Helle Friis.

Arrangementer Handel Tillidsrepræsentant

Kurser og arrangementer