Grib! Vi har kastet et spørgsmål ud til dig

16. november 2015  |  Østjylland  |  Freelancer.dk  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Østjylland har sat fokus på freelancere. Men spørgsmålet er, hvad HK skal hjælpe de frie fugle med? Derfor kaster formand for HK Privat Østjylland nu et direkte spørgsmål ud til freelancerne: Hvad kan vi gøre for dig?

Antallet af personer i atypisk beskæftigelse, som det så fint hedder, bare vokser og vokser. Også blandt medlemmerne af HK. Enten fordi de drømmer om selv at tilrettelægge arbejdslivet, eller fordi jobmulighederne tvinger dem ud i et liv som freelancere.

- Vi kan mærke en stigende interesse for freelance-livet. Medlemmerne og personer, der ikke er medlemmer af HK, spørger os, hvordan de kan og skal agere, når de arbejder selvstændigt. Og derfor har vi netop besluttet i HK Privat at sætte ekstra fokus på freelancernes vilkår, fortæller formand for HK Privat Østjylland, Søren Sørensen.

Men hvad kan HK gøre for freelancerne? Det spørgsmål beder formanden nu freelancerne selv om at svare på.

- Vi har et netværk, hvor freelancere kan mødes og blive klogere på hinanden og deres muligheder. Det seneste møde havde eksempelvis prissætning som tema, hvor deltagerne fik gode råd til at vurdere, hvad de er værd i kroner og ører, når de udfører et stykke arbejde. Samtidig er vi i gang med at samle nyttig freelance-vide på hjemmesiden freelancer.dk. Og nu spørger vi så åbent ud: Hvad vil i gerne have vores hjælp til? fortæller Søren Sørensen.

Dagpenge er typisk et område, der sætter freelancere i en kattepine, fordi atypisk ansættelse ikke passer ind i de systemer omkring dagpengereglerne, der findes i dag. Pension er også et emne, hvor freelancere er udfordret i forhold til personer, der arbejder på en overenskomst. Forsikringer kan være et andet emne, hvor freelancerne har brug for en stærk fagforening i ryggen.

- Det er jo bare nogle af vores bud, men freelancerne har helt sikkert selv nogle emner, hvor vi kan hjælp og gøre en forskel. Og det vil vi gerne arbejde med. Så jeg håber meget, at freelancerne griber den bold, vi nu har kastet og melder tilbage. Så vil vi arbejde hårdt på at hjælpe dem, med det vi kan, siger Søren Sørensen.

Søren spørger: Hvad kan vi gøre for dig?

Freelancer

Problemer med login?