Samarbejde ruster HK’ere til forandringer

16. november 2015  |  Østjylland  |

Administrativt ansatte på børn og unge-området i Aarhus kan se frem til en tur forbi skolebænken de kommende år. De skal alle efteruddannes, så de fortsat er klar til at løse deres opgaver, både nu og i fremtiden. En af dem er Tina Bech Jensen.

Tina Bech Jensen er en af de administrative medarbejder, der skal på efteruddannelse

Mens en gruppe af skolens yngste elever kæmper med at få gulerødder ud af mad-automaten, har en anden elev søgt hjælp på kontoret til at få styr på en meget stor bunke kort.

- Her er en elastik, du kan få rundt om, lyder det hjælpsomt fra Tina Bech Jensen.

Hun er en af de administrative medarbejder på Samsøegades Skole. Og der er mange bolde at holde styr på i det job.

- Vi har rigtig mange opgaver, og i takt med at flere opgaver er lagt ud til de enkelte skoler, så er der ikke blevet mindre at se til, fortæller hun.

Og når opgaverne bliver flere og mere komplicerede, så er der brug for efteruddannelse. Det er Aarhus Kommune, Børn- og Unge og HK Østjylland blevet enige om, og derfor kan det administrative personale nu se frem til efteruddannelse.

- Det glæder jeg mig rigtig meget til. Jeg har selv været i gang med at få opdateret mine kompetencer via kompetencefonden. Men det er jo en fantastisk anerkendelse, at min arbejdsgiver og fagforening finder sammen om sende mig på skolebænken, så jeg er klar til at møde de udfordringer, jeg får i mit job, siger Tina Bech Jensen.

Vikarer tager over

Uddannelsesprojektet er blevet til i et samarbejde mellem Aarhus Kommune, Børn- og Unge, HK Østjylland, COK og VIA University College.

- Efteruddannelse er et meget vigtigt område for os. Vi ved, at det kan være afgørende for, om en HK’er kan fortsætte i sin stilling, eller om andre faggrupper overtager deres arbejde. Derfor er vi glade for, at Aarhus Kommune vælger at efteruddanne vores medlemmer, siger Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland.

Tina Bech Jensen skal på et diplomkursus i efteråret. Men allerede i foråret drager tre af hendes kolleger på et fire ugers kursus. Imens tager jobrotationsvikarer over, så arbejdsbunkerne ikke vokser, mens personale bliver klogere.

- Det er en helt unik mulighed. Vi har altid sendt vores personale på efteruddannelse, men denne gang kan de tage af sted uden at få stress af at tænke på, hvad der venter dem, når de kommer hjem. Målet – og håbet – er, at de får den ro, der skal til, for at fordybe sig i uddannelsen og skabe netværk, som de kan trække på, når de kommer tilbage til jobbet igen, fortæller Steen T. Sørensen, administrativ leder på Samsøgades Skole.

Unikt projekt

Jobrotationen betyder, at der skabes beskæftigelse til mellem 60 og 80 ledige i den tid, hvor personalet er på skolebænken. De ledige bliver sikret et fire ugers introduktionskursus, der er udarbejdet i samarbejde med Jobcenter Aarhus.

- Netop beslutningen om, at der skal vikarer ind, når medarbejderne er på efteruddannelse, gør, at projektet her er helt unikt. Det betyder nemlig, at ledige får mulighed for at komme ind på arbejdsmarkedet, og vi håber naturligvis på, at en god del af dem efterfølgende bliver ansat, siger Hans-Henrik Hansen fra HK Kommunal Østjylland.

Tina Bech Jensen og kollegaerne glæder sig også til at tage imod deres midlertidige kollegaer.

- Vi kan jo ikke forvente, at de kan det samme, som os, der har været her i mange år. Så vi er klar til at give dem en hjælpende hånd. Og vi glæder os. Både til vores uddannelse og til at møde de vikarer, der har valgt at hjælpe os med at løse opgaverne, mens vi er væk, siger hun.

Efteruddannelse

HK ØSTJYLLAND