Se min fantastiske arbejdsplads

16. november 2015  |  Østjylland  |

Dokk1 er gået direkte i aarhusianernes hjerter. Siden Kulturhuset åbnede i juni, har mere end en halv million mennesker været forbi. Og 140 HK’ere kommer der hver dag for at arbejde. – Mange spørger, om vi ikke føler os privilegerede. Og jo, det gør vi, siger Michelle Madsen.

Dokk 1. Michelle (th) og Jytte kan nyde udsigten over havnen, når de spiser frokost i personalekantinen

Michelle (tv) og Jytte kan nyde udsigten over havnen, når de spiser frokost i personalekantinen.

Det vrimler med mennesker på Dokk1 i Aarhus denne helt almindelige onsdag formiddag. Skoleklasser er i gang med projekter, en gruppe kvinder sidder i sofaerne og strikker. En far og hans søn spiller virtuel fodbold og studiegrupper har fyldt grupperummene for at lave opgaver. Dokk1 er det nye kulturhus på Aarhus havn. Siden åbningen den 20. juni 2015 har mere end 500.000 personer været forbi. Og hver dag træder 140 HK’ere ind ad dørene, for at gå på arbejde i det moderne og højteknologiske hus.

- Det er helt sikkert noget andet end Rådhuset, hvor vi var før. Der trak det ind ad vinduerne og alt bar præg af husets alder. Her i Dokk1, er alt automatiseret og nyt, fortæller Jytte Lindgaard Jørgensen, der er TR for HK’erne i Borgerservice.

Dokk1 er det nye kulturhus på Aarhus Havn

Huset rummer både hovedbiblioteket, borgerservice, en café, projektrum, legepladser og en hel masse mere. Men mange aarhusianere brugere det også som et sted, hvor de kan læse avisen i fred eller bare nyde udsigten over havnen.

- Det er svært at blive andet end stolt over at arbejde i et hus, som folk holder så meget af. Vi får rigtig mange spørgsmål om huset, og vi kan se, at folk begejstret bevæger sig rundt her. Det skaber en helt særlig stemning, fortæller Michelle Madsen. Hun arbejder som assistent på Hovedbiblioteket og er tillidsrepræsentant for kollegaerne.

Første parket til Julemanden og Dronningen

Dokk 1. Når borgerne ringer til kommunen, får de fat i en medarbejder i røret, der kan kigge ud over byens tage, mens de stiller om til den rette afdeling.

På 3. sal er der kun adgang for personale. Håndværkerne er i fuld gang med at få det sidste gjort klar, så kontorerne kan tages i brug. Flere er lejet ud til private virksomheder. Andre skal kommunens personale flytte ind i. Jytte Lindgaard Jørgensen viser ind i et lokale med udsigt ned på 2. sal.

- Her skal vi snart flytte ind, fortæller hun, og det får Michelle Madsen til at udbryde: - Det bliver da fedt!

De to tillidsrepræsentanter ligger ikke skjul på, at huset stadig kan begejstre dem, selv om de nu har haft deres daglige gang her i næsten fem måneder.

3. sal og også stedet, hvor personalekantinen befinder sig. Her kan frokosten indtages, mens blikket kan vandre hen over aktiviteterne på havnen.

- Det er da fantastisk at have sådan en udsigt, siger Michelle Madsen.

- Ja, her er vi virkelig i første række, når både Julemanden og Dronningen lægger til kaj, griner Jytte Lindgaard Jørgensen. De to bliver hurtigt enige om, at det er et personalegode, ingen lige havde regne med at få.

Mangfoldighed på godt og ondt

Dokk1 er et hus, der rummer alle typer af mennesker i alle aldre. Og det kan nogle gange være en udfordring.

Når man træder ind i Dokk1, er det først man møder informationen, med de mange lamper.

- Vi har jo alt lige fra de glade børn, der hviner af begejstring, til borgere, der er i krise og har brug for hjælp i borgerservice. På den måde er det i sandhed Aarhus, der er flyttet ind på godt og ondt. Som personale skal vi selvfølgelig lige finde vores ben at stå på med de udfordringer, det kan give, fortæller Jytte Lindgaard Jørgensen.

- Vi plejer faktisk at sige, at her i huset har vi alt – undtagen husdyr, siger Michelle Madsen.

Dokk 1. Udenfor står den store bjørn klar til at lege med byens børn

Udenfor står den store bjørn klar til at lege med byens børn.

Men selv om der er småting, der skal rettes, og huset skal finde sin rytme, så er Michelle Madsen og Jytte Lindgaard Jørgensen enige om, at de har fået en fantastisk arbejdsplads.

- Vi møder ind til en hel masse glade mennesker hver eneste dag. Og det kan jo ikke andet end smitte af på os, der arbejder her, siger Jytte Lindgaard Jørgensen.

Michelle Madsen nikker og trækker vejret dybt.

- Man bliver faktisk lidt stolt, siger hun.

Dokk 1. Hovedbiblioteket fylder flere gange i huset

Hovedbiblioteket fylder flere gange i huset.

Se video

HK-medlemmer