Hvad er status på Finanslov og Udflytninger

17. november 2015  |  HK Stat Hovedstaden  |

Alle venter – lige nu venter vi også på, at finansloven for 2016 bliver færdigforhandlet. Det forventes, at 3. behandlingen af loven kommer til at finde sted den 17. december 2015. Men vi ved allerede nu, at mange af jer bliver berørte af de besparelser, som kommer med denne omgang. Undervisningsområdet skal denne gang tage de samme 2% lønsumsbesparelser, som resten af staten har fået udstukket de sidste 20 år. Ikke fordi det gør det meget bedre, og jeg kan undre mig over, at man vælger at spare de steder, som skal give ny viden til Danmark. Hertil kommer en række besparelser, som vi løbende er ved at danne os et overblik over.

Men vi følger nøje med og er klar – hvis man kan bruge det udtryk.

Som jeg skrev sidst, kører vi i to spor:

Først lidt om det operative spor:

I forhold til udflytningerne begynder vi at få datoer ind på, hvornår de enkelte styrelser regner med at flytte, og hvornår kollegerne skal tage stilling til, om de vil/kan tage med.

Vi har oprettet en særlig hjemmeside: http://www.hk.dk/udflytning, hvor der hele tiden vil blive opdateret kurser. Selvom der står udflytning, vil det være for alle interesserede. Altså, både hvis I – i forbindelse med finansloven – bliver partshørt, men også hvis I tænker, det kunne være interessant lige at få gennemgået ens CV.

Det er et særligt tilbud til HK Stat Hovedstadens medlemmer – fordi vi står i en så unik situation. Det er her fællesskabet virkelig giver bonus. Oprettelsen af disse kurser for statsmedlemmerne er finansieret af de øvrige HK Hovedstadsafdelinger, og jeg er meget stolt af det fællesskab, vi er en del af. Jeg ved fra andre forbund, at de ikke deles om de udgifter, der kan være for deres statslige medlemmer.

Det politiske spor:

I det politiske spor arbejder både sektoren og afdelingen for at skabe trygge rammer for alle. CFU’s budskab er, at regeringen må sikre, at alle de statslige medarbejdere, som skal flytte med deres arbejdsplads, får tilbudt de samme muligheder. Uanset hvor de arbejder, hvilken gruppe de tilhører, og hvornår de flytter. Det siger formand Flemming Vinther.

Samtidig vil vores sektorformand Rita Bundgaard skrive til de styrelser, som skal flytte ud. Det sker med henblik på at få HK’ere i HK-stillinger, hvis der nu ikke er nok, som kan flytte med.

Og i forbundet arbejder man for at påvirke finansloven i en for HK god retning.

Ellers vil jeg gerne henvise til HK’s jobbørs – den skal også bruges, hvis man gerne vil ”headhuntes” af helt andre grunde. http://www.hk.dk/karriere/jobsoegning/hk-jobboers

Bedste hilsner
Ulla Moth-Lund