Fleksjobbere har samme rettigheder som andre

18. november 2015  |  MidtVest  |

Er du fleksjobber, har du samme rettigheder som andre ansatte. Gå til HK, hvis du er i tvivl om dine lønforhold. Det kan betale sig, viser erfaringen i HK MidtVest.

- Som fleksjobber skal du ikke give op men bruge din fagforening, hvis du føler, at der er behov for det.
Ordene kommer fra to medlemmer af HK MidtVest, der som fleksjobbere med hjælp fra fagforbundet HK har fået en erstatning på ca. 150.000 og 71.000 kroner for manglende løn.

Erstatning til revisor

Mand i kørestol i arbejdssituation sammen med kolleger omkring planche.

- Som fleksjobber er det vigtigt at stå fast på sin ret og henvende sig til sit fagforbund, hvis man føler, at retten bliver krænket, mener de to fleksjobbere. Foto: Colourbox.

Den ene var revisor, da han på grund af tre diskusprolapser i ryggen i efteråret 2011 blev fleksjobber. Som fleksjobber fortsatte han med at løse revisionsopgaver for forskellige virksomheder blandt andet en kommune. Men lønnen, han fik udbetalt for arbejdet, viste sig af være mindre end den, han ifølge Danmarks Statistik skulle have, og han klagede til kommunen.
Først, da HK MidtVest gik ind i sagen, accepterede kommunen, at lønnen skulle være større, og den gik med til at betale en difference på godt 150.000 kroner for manglende løn. Desuden fik fleksjobberen en fremtidig lønstigning på 5600 kroner netto om måneden.

Leder hos frivillig organisation

Den anden, som blev fleksjobber på grund af voldsom allergi, var i en periode ansat hos en frivillig organisation. Her fik hun udbetalt det, der svarede til, hvad en almindelig kontorassistent skulle have i løn, selv om der i hendes e-mail signatur og visitkort stod, at hun var leder, og hun agerede som sådan.
Fleksjobberen henvendte sig til HK MidtVest, der gik ind i sagen, og det endte med, at hun fik udbetalt ca. 71.000 kroner i manglende løn, feriegodtgørelse og pension.
- Jeg konfronterede selv chefen med det i samråd med HK, og så kom pengene. Jeg steg - med tilbagevirkende kraft - til at få udbetalt 25.500 kroner i fleksydelse om måneden i stedet for 22.000, beretter hun.

Vigtigt at stå fast på sin ret

De to fleksjobbere er enige om, at det som fleksjobber er vigtigt at stå fast på sin ret og henvende sig til sit fagforbund, hvis man føler, at retten bliver krænket - også selv om man måske kan føle, at man ikke har kræfterne til det.
- Nogle arbejdsgivere tænker måske, at man ikke er lige så meget værd som andre ansatte, men man yder jo det samme i de timer, man er på jobbet. Tiden er den eneste forskel, arbejdsindsatsen er den samme. Så gør brug af dit fagforbund og spar ikke kontingentet, selv om du er fleksjobber, råder de.

Forskel på fleksjobaftaler

Hos HK MidtVest fortæller formand Karin Østerby, at der er rigtig stor forskel på, om man er ansat før eller efter 1. januar 2013, hvor nye regler om fleksjob som følge af en reform trådte i kraft.
- Er du ansat før 2013, betaler arbejdsgiveren den fulde løn til fleksjobberen, og arbejdsgiveren får så refunderet halvdelen eller to tredjedel af lønnen fra jobcentret. Og her er det en fordel at få afklaret hos HK, om lønnen stemmer overens med lønstatistikken.
- Efter den nye ordning betaler arbejdsgiver løn inklusiv pension for den arbejdsindsats, den fleksjobansatte reelt yder (den effektive arbejdstid), mens kommunen supplerer lønnen med et tilskud, der bliver reguleret på baggrund af lønindtægten. Her aftaler arbejdsgiver og arbejdstager lønnen individuelt, og derfor bør man også kontakte HK for at få at vide, hvad gennemsnitslønnen på området ligger på, så man har noget at forhandle ud fra, forklarer hun.

Ansættelse HK-medlemmer Fleksjob

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK