Tillidsfolk afviser sladretjeneste

18. november 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Et politisk flertal i Region Syddanmark opretter stik mod medarbejdernes ønske en whistleblower-ordning. Helt almindelige medarbejdere bør ikke pålægges den tunge byrde, det er, at agere anmeldere, mener HK Kommunal, der dermed bakker op om regionens tillidsrepræsentanter.

Uden direkte relation til de mange sager om den nu forhenværende regionsrådsformand, Carl Holst (V), har et flertal i Region Syddanmark anført af de Konservative besluttet at etablere en såkaldt whistleblowerordning.

Ordningen træder i kraft den 1. januar 2016. Herefter kan medarbejdere – i princippet anonymt - anmelde kritisable sager via krypterede hjemmesider eller anonyme hotlines. Regionens tillidsrepræsentanter støtter imidlertid ikke en sådan ordning.

- Whistleblowerordningen kan vi under ingen omstændigheder bakke op om og slet ikke bruge penge på, samtidig med at der skal udarbejdes et sparekatalog. At foreslå det på grund af et enkeltstående tilfælde, som nok ikke ville have været løst, selv om vi havde haft en sådan ordning, er at overreagere, skriver medarbejdernes repræsentanter i regionens hovedudvalg.

I HK Kommunal er formand Bodil Otto også afvisende over for ordningen. Hun peger på, at det med en institutionaliseret whistleblowerordning bliver mere unaturligt at fremføre sin kritik i det åbne rum, der ifølge formanden bør kendetegne enhver gennemsigtig, ærlig og tillidsfuld arbejdspladskultur

Tillidsfolk i nøglerolle

Bodil Otto foreslår i stedet, at offentligt ansatte skal kunne fortælle om uregelmæssigheder på arbejdspladsen til deres tillidsrepræsentant, der mod en ekstra beskyttelse så skal have ret og pligt til at videregive oplysningerne til kommunens eller regionens øverste ledelse.

- Den tillidsrepræsentant, der på den måde påtager sig rollen som whistleblower skal have en ekstra beskyttelse eksempelvis i form af dobbelt erstatning ved fyring. Uanset hvordan man tænker sig at vende eller dreje bevisbyrden, mener jeg ikke, den helt almindelige offentligt ansatte skal pålægges den tunge byrde, det er, at gå uden om alle eksisterende kanaler for at berette om ulovligheder på arbejdspladsen, siger Bodil Otto.

Pressede medarbejdere

Formanden peger på, at den offentligt ansatte er hårdt nok presset i forvejen, og at der i forvejen findes nogle helt udmærkede kommunikationskanaler og -strukturer i form af tillidsrepræsentantsystemet.

- Tillidsrepræsentanterne i kommuner og regioner er uddannede til at føre svære sager til dørs, og de udgør krumtappen i det bæredygtige aftalesystem. Derfor er det oplagt at gøre medarbejderrepræsentanterne til omdrejningspunkter for bærere af tung og måske fatal viden, slutter Bodil Otto.