TRIO kan skabe godt arbejdsmiljø

18. november 2015  |  MidtVest  |

Arbejder tillids-, arbejdsmiljø- og ledelsesrepræsentanter sammen, kan det gavne arbejdsmiljøet. Det var budskabet ved et temamøde i HK Kommunal MidtVest.

Temamødet, som blev holdt tirsdag 3. november på Café Utopia i Holstebro, var for fællestillidsrepræsentanter i kommuner og region, og i alt deltog der 12 fællestillidsrepræsentanter fra en række arbejdspladser i det midt- og vestjyske.
Baggrunden for temadagen var, at HK i år sætter særligt fokus på arbejdsmiljøet, og temaet på den kommende kongres i HK Kommunal 31. januar til 2. februar 2016 vil være ”Det gode arbejdsliv”.
HK Kommunal har i 2015 og 2016 hyret Steen Elsborg som ekstern konsulent til at sætte spot på arbejdsmiljøet som særligt indsatsområde.
Steen Elsborg er direktør for firmaet Læringsdrevet Innovation, LDI, der arbejder med at skabe samarbejds- og udviklingsmiljøer herunder at få integreret trivsel i dagligdagen på de danske arbejdspladser. Steen Elsborg skal som ekstern konsulent for HK Kommunal blandt andet se på, hvordan TRIO-samarbejdet i kommuner og regioner kan styrkes med fokus på det gode arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljø under pres

Steen Elsborg (i midten) ville gerne drøfte med de 12 fællestillidsrepræsentanter, der var mødt frem til temadagen i Holstebro, hvordan TRIO-samarbejdet kan styrkes til gavn for arbejdsmiljøet, og han fik mange input med sig hjem.

Arbejdsmiljøet er som følge af blandt andet besparelser og opskruet arbejdstempo under pres på mange arbejdspladser.
Men kan man styrke samarbejdet mellem tillids-, arbejdsmiljø- og ledelsesrepræsentanter (TRIO), kan det måske være til gavn for arbejdsmiljøet. Steen Elsborg ville derfor gerne drøfte med de 12 fællestillidsrepræsentanter, der var mødt frem til temadagen i Holstebro, hvordan samarbejdet kan styrkes til gavn for arbejdsmiljøet, og han fik mange input med sig hjem.
Der blev blandt andet talt om, hvordan samarbejdet mellem tillids- og arbejdsmiljø-, og ledelsesrepræsentanter kan blive mere formaliseret herunder, at styrkerne ved at skabe et fælles forum skal synliggøres, at arbejdsmiljørepræsentanterne bør inviteres med til HK Klubmøder, at arbejdsmiljørepræsentanter bør have frihed med løn samt overenskomstsikret løntillæg for deres indsats.
En idé var også, at der kan uddannes trivselsagenter på arbejdspladserne, der kan støtte arbejdsmiljørepræsentanterne. I det hele taget blev vigtigheden af at få styrket arbejdsmiljørepræsentanterne i deres arbejde betonet.

Deltagere ser muligheder

Betina Jensby.

- Når der er tillid i TRIO-samarbejdet, fungerer det rigtigt godt, og jeg synes, det er fedt, at der er fokus på det i forhold til arbejdsmiljøet, siger Betina Jensby, fællestillidsrepræsentant for HK’erne i Morsø Kommune.

Deltagerne i temadagen var positive og så mange muligheder for, hvordan TRIO-samarbejdet kan gavne arbejdsmiljøet.
- Hos os i Morsø Kommune fungerer TRIO-samarbejdet i vid udstrækning, men ofte mødes vi først, når der er et konkret problem at drøfte. Jeg tænker efter temadagen, at vi skal være bedre til at planlægge at mødes i helt almindelige arbejdsuger.
- Så kommer TRIO-samarbejdet måske også til at virke forebyggende i stedet for problemløsende. Og mødes vi oftere, bliver det også nemmere at opbygge den tillid mellem tillids-, arbejdsmiljø-, og ledelsesrepræsentant, som er vigtig for samarbejdet, hvis det skal fungere, mener hun.
Susanne Sterner, der er den ene af to fællestillidsrepræsentanter for lægesekretærerne på Hospitalsenheden Vest i Holstebro og Herning, er også positiv.
- Tillid og dialog på tværs kan give uanede muligheder for at skabe en god arbejdsplads. Vi - tillids-, arbejdsmiljø- og ledelsesrepræsentanter - arbejder allerede sammen på tværs hos os i vores MED-system. Vores møder i MED-systemet er én gang i kvartalet. Så samarbejdet er formaliseret hos os. Men kunne vi mødes oftere, er jeg sikker på, at det kan have en effekt på arbejdsmiljøet, så vi kan gøre det endnu bedre, end det allerede er, siger hun.

Arbejdsmiljø Arbejdsmiljørepræsentant Tillidsrepræsentant HK-medlemmer

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK