HK-kvinder har overhalet mændene i staten

19. november 2015  |  HK Stat  |  Jakob Groth

HK Stats kvindelige medlemmer tjener nu mere end deres mandlige kolleger. HK vil holde øje med, at mændene ikke bliver sat af i lønræset. En udvikling, som står i stærk kontrast til det samlede billede i Danmark.

I Danmark har mænd altid tjent mere end kvinder – og det gør de stadig. Bare ikke blandt de statsligt ansatte HK’ere. Her har kvinderne nu overhalet mændene. Det viser en ny opgørelse fra HK Stat.

Den gennemsnitlige løn hos både de statsansatte laboranter, kontorfunktionærer og it-medarbejdere i HK er tæt på at være identisk blandt kvinder og mænd. Men kvinderne på de statslige arbejdspladsers tjener nu en anelse mere end deres mandlige kolleger, og det er i høj grad tillidsrepræsentanternes fortjeneste. For ligeløn er et af de øverste punkter på dagsordenen, når de sætter sig ved forhandlingsbordet, fortæller Tina Green, der er faglig chef i HK Stat.

- Vi har haft meget fokus på ligeløn på vores TR-uddannelser, hvor vi blandt andet har lagt meget vægt på, at tillidsrepræsentanterne også efter forhandlinger tjekker efter, at der ikke er en skævvridning i forhold til løn for mænd og kvinder, forklarer hun.

HK-kvinderne i staten tjener blandt laboratorie-, kontorfunktionærer og it-medarbejdere henholdsvis 247, 535 og 597 kroner mere i gennemsnit om måneden end mændene, viser en opgørelse, HK Stat har lavet på baggrund af tal fra Lønoverblik. Det svarer for it-medarbejdere og laboratoriefunktionærer til, at hver gang mændene tjener 100 kroner, tjener kvinderne 101 kroner, mens de kvindelige kontorfunktionærer tjener 102 kroner, når deres mandlige kolleger tjener 100 kroner.

Og det står i stærk kontrast til resten af det danske arbejdsmarked, hvor kvinder generelt tjener markant mindre. Ifølge kampagnen Kvindernes sidste arbejdsdag, som blandt andre HK står bag, tjener kvinder i snit 16,4 procent mindre end mændene i timen. Det betyder, at kvinder kunne holde fri resten af året fra den 10. november, hvis løn og arbejdsmængde mellem kvinder og mænd skulle hænge sammen.

Ligeløn er en stor sejr

Ifølge beregninger fra det nationale forskningscenter for velfærd, SFI, vil ligeløn i Danmark først være fuldbragt om 111 år, hvis udviklingen fra de seneste år fortsætter. Derfor er det også en ekstra stor sejr, at ligeløn allerede eksisterer blandt medlemmerne i HK Stat. Det mener formand Rita Bundgaard.

- Det, vi ser nu, er jo, at lige løn for lige arbejde kan lade sig gøre. Det viser, at hele kæden fra tillidsrepræsentanternes daglige arbejde til forbundets forhandlinger med Moderniseringsstyrelsen og vores møder med forskellige ministre har båret frugt, og det er jeg selvfølgelig meget glad for, siger formand for HK Stat Rita Bundgaard.

Men ledelserne ude på de statslige arbejdspladser fortjener også ros for at være med til at løfte opgaven og tage den alvorligt. De har også en del af æren for det, siger hun.

HK vil nu holde øje med, at kvinderne ikke klatrer alt for langt fra mændene på lønningsstigen.

- Jeg er sikker på, at vores tillidsrepræsentanter på de statslige arbejdspladser nok skal holde øje med udviklingen og sørge for at stoppe den, hvis kvindernes lønniveau begynder at løbe alt for langt fra mændenes, siger faglig chef Tina Green.

Løn Tillidsrepræsentant HK-medlemmer Ligestilling