Kommune granskes om ansattes ytringsfrihed

19. november 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Folketingets ombudsmand går nu ind i en sag, hvor Gribskov Kommune skriftligt har advaret sine ansatte mod at optræde illoyalt. Ytringsfriheden er under stigende pres, lyder det fra ekspert.

Ansatte skal passe på, hvad de siger. I hvert fald i Gribskov Kommune i Nordsjælland. Ledelsen på Gribskov Rådhus har nemlig i et brev til lederne på skoler og daginstitutioner indskærpet, hvad ledelsen betragter som regler for god adfærd og loyalitetspligten for de ansatte, når de anvender deres ytringsfrihed

- Når den ansatte har ytret sig på en måde, så loyalitetspligten er brudt, så er de ansættelsesretlige konsekvenser minimum advarsel og i særlige tilfælde op til påtænkt opsigelse, hedder det blandt andet brevet. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Anledningen er, at flere medarbejdere og ledere er meldt ind i en facebookgruppen, ’Forældre i Gribskov’, hvor der debatteres forskellige emner på børneområdet.

Grundloven beskytter privatpersoner

Gribskov Kommunes skridt, der ifølge medlemmer af facebookgruppen virker truende, har nu fået Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen til at reagere.

Ombudsmanden har af egen drift taget sagen op med en henvendelse til kommunen, der blandt andet bliver bedt om at svare på, ’om kommunen er af den opfattelse, at det er i strid med loyalitetspligten, hvis de ansatte ytrer sig om deres arbejdsområde som privatpersoner’.

Han henviser ifølge Frederiksborg Amts Avis til Justitsministeriets vejledning om offentlig ansattes ytringsfrihed, hvor der blandt andet står, man som offentlig ansat er beskyttet af grundlovens bestemmelse om ytringsfrihed.

Ytringsfrihed er presset

Direktør i Gribskov Kommune, Steffen Bohni, kan ikke se det problematiske i at sende nogle retningslinjer ud til de ansatte. Rasmus Willig, sociolog og forsker ved Roskilde Universitet, der i flere år har forsket i ansattes ytringsfrihed, slår imidlertid fast, at ytringsfriheden som hovedregel står højere end lokale aftaler om god adfærd.

- Så længe de ansatte ytrer sig på egne vegne, og det må man antage, de gør på facebook, så har de ret til det. Men der er et stigende pres på ytringsfriheden, og vi beskæftiger os mere og mere med det i forskningsøjemed, fordi vi kan se, der er et problem, siger eksperten til Frederiksborg Amts Avis.

Love og rettigheder Kommunal