Ny politiaftale flytter opgaver til HK'ere

19. november 2015  |  HK Stat  |  HK Politiet og Anklagemyndigheden  |

Der er gode takter i den nye politiaftale, men det er ikke i orden at tage pengene fra uddannelser, siger HK Stats formand Rita Bundgaard. Formanden for landsklubben HK Politiet Heidi Juhl Pedersen glæder sig over, at politikerne har lyttet til HK’ernes forslag om, at de kan løse flere af de ikke-politifaglige opgaver.

Med fredagens tragiske angreb i Paris i frisk erindring indgik et flertal af politikere på Christiansborg tirsdag en aftale, der lægger rammerne for politiets arbejde til og med 2019. Med den nye politiaftale tilføres politiet flere penge og flere politifolk, samtidig med at der blandt andet også opjusteres hos tolderne i Skat. Og så skal der frigøres betjente ved at flytte opgaver til administrativt personale.

Politi hårdt presset af terrortrussel

Aftalen kom samme dag som rigspolitiet igen hævede sit interne beredskabsniveau, så politiet landet over nu er sat i såkaldt markant forhøjet beredskab. Dansk politi har det meste af året været under massivt pres efter angrebet på Krudttønden, den generelt øgede terrortrussel og opgaver i forbindelse med de mange flygtninge, der er kommet til landet. Derfor har landsklubben HK Politiet udpeget en række områder, hvor administrativt personale kan være med til at frigøre betjente, forklarer formand Heidi Juhl Pedersen.

HK'ere klæder politikere på til politiforlig

- Vi har i 2015 set, at vores kolleger i uniform har været ekstremt pressede. Vi har udpeget nogle områder over for Folketingets retsudvalg og rigspolitichefen, hvor vi mener, at HK’ere kan aflaste betjentene. Og det glæder mig naturligvis, at der har været lydhørhed, siger hun og fortsætter: - Men det kan godt bekymre, at aftalen samtidig rummer en række krav om millioneffektiviseringer. Det er vigtigt, at politikerne ikke fodrer hunden med sin egen hale.

I den nye politiaftale er parterne enige om, at ikke-politimæssige opgaver i politiet i videre omfang skal håndteres af andre medarbejdergrupper. Målet er, at 700 politiuddannede senest i 2019 kan frigøres til operativt politiarbejde, hedder det i aftalen.

Fattigt at spare på uddannelser

Formand for HK Stat Rita Bundgaard glæder sig over, at der nu er lagt op til ro om politiets arbejde de næste 3 år, men finansieringen og planlagte forsøg med privatisering vækker ikke glæde.

- Politikerne lægger op til at privatisere nogle af politiets opgaver, og det vil vi følge nøje. Det er vigtigt, at være yderst varsom med myndighedsopgaver, hvor staten griber ind i borgerens frihed. Det kan man ikke bare sætte i EU-udbud, siger Rita Bundgaard.

- Det kan også undre, at man sparer ved at forkorte politiets uddannelse i en tid med mere komplekse opgaver, som netop kræver en stærk faglighed hos betjentene. Men samtidig henter de jo penge ved at skrabe dem fra vores gymnasier og handelsskoler, og det er virkelig fattigt, tilføjer hun.

HK-protest: Find penge til politiet uden at skære i de unges uddannelser

Det siger politiaftalen blandt andet

• Politiet skal iværksætte initiativer med henblik på at flytte opgaver, som kan håndteres af medarbejdere uden politifaglig baggrund, til andre medarbejdergrupper. Det kan blandt andet være opgaver vedrørende paskontrol, 112-alarmcentraler, ATK-kontrol, bemanding af servicecentre og arbejdet med køreprøver.
  • Aftaleparterne er enige om, at der skal iværksættes nye analyser af dele af politiet, der ikke har været omfattet af den gennemførte analyse. Analyserne skal realisere yderligere effektiviseringer på 25 millioner kroner i 2017 stigende til 50 millioner kroner i 2018 og frem. Analyserne skal også undersøge, om det kan være hensigtsmæssigt at lade private aktører håndtere ikke-politimæssige opgaver for politiet. Det skal blandt andet afdækkes via forsøg på et eller flere konkrete opgaveområder.
  • Der vil samlet blive frigjort i størrelsesordenen 700 politiårsværk i løbet af aftaleperioden ved gennemførelse af anbefalingerne i analysen af politiets kerneopgaver, de nye analyser og flytning af ikke-politimæssige opgaver til andre medarbejdergrupper.

Læs om politiaftalen på Justitsministeriets hjemmeside

Læs meget mere om input til politikerne i HK Politiets nyhedsbrev oktober 2015 Lille pdf symbol

Flere toldere og styrkelse af SKATs indsats

• Med den nye politiaftale afsættes også cirka 46 millioner kroner i 2016, stigende til cirka 126 millioner kroner i 2019, til øget mandskab og nyt udstyr til politiets og Skats kontrol- og efterforskningsaktiviteter i grænseområderne og i færge- og lufthavne.
  • Med aftalen styrkes Skats indsats på følgende områder:
    -Tilførsel af flere toldere som en mobil indsats i grænseområderne, på havneområder og i tog.
    -Øget analysebaseret toldkontrol gennem en markant styrkelse af Skats effektivitet og kvalitet i arbejdet med risikoanalyser, efterretninger mv.
    -Øget anvendelse af hunde i toldkontrollen med henblik på at give Skat større fleksibilitet og sikre, at der vil kunne gennemføres flere kontroller, hvor der kan være gavn af en hunds afsøgning.
    -Indkøb af nyt mobilt scanningsudstyr.
    -Nye mobile toldkontorer, der skal sikre en synlig, mobil og intelligent kontrol i de grænsenære områder, havne mv.
Tiltagene gennemføres inden for rammerne af Schengen-samarbejdet og reglerne om det Indre Marked.

Se faktaark hos Justitsministeriet Lille pdf symbol

Politik HK-medlemmer