Sygemeldte Sampension-kunder får pensionen betalt

19. november 2015  |  HK Stat  |  Jakob Groth Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Sampension har ændret sine vilkår, hvilket betyder, at selskabet fremover indbetaler pensionsbidrag for kunder, der har været på sygedagpenge i 3 måneder, eller som havner i resurseforløb.

Længerevarende sygdomsforløb ’trækker tænder ud’ på flere fronter – også på den økonomiske. Til gengæld får de fleste HK Stat-medlemmer nu en hjælpende hånd, hvis ulykken skulle være ude.

Sampension har nemlig ændret sine vilkår. Det betyder, at Sampension fremover indbetaler pension for de kunder, der har været på sygedagpenge i mindst 3 måneder, eller som er havnet i såkaldt resurseforløb, og som har nedsat erhvervsevnen med to tredjedele.

Tidligere skulle man vente på at få afklaret sin erhvervsnedsættelse i et resurseforløb, før man kunne få sit pensionsbidrag betalt. Man kunne dermed risikere at skulle vente op til 5 år på at få sin sag afgjort. Et resurseforløb varer afhængig af den enkeltes situation mellem 1 og 5 år og er en del af reformen af førtidspensionsområdet fra 2013, der skulle få flere personer tilbage på arbejdsmarkedet efter længere sygdomsforløb.

De nye regler gælder kun for en del af Sampensions kunder, men heriblandt alle statsligt ansatte, som havner i den triste situation at blive langtidssygemeldt. Sampension har i alt 49.000 statsansatte blandt dets kunder, hvoraf de 25.000 er HK Stat-medlemmer.

Indtil nu har 317 personer fået glæde af Sampensions ændrede regler – 124 af dem er statsligt ansatte.

Pension HK-medlemmer Sygdom

Problemer med login?