Finanslovspartier nakker borgernær velfærd

20. november 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Fyringer og besparelser følger i kølvandet på den borgerlige finanslov, forudser både kommunerne og HK, der frygter, at sparemanien underminerer vækst og velfærd.

Venstre-regeringen har sammen med Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti netop vedtaget en finanslov, der understøtter regeringens ambition om at trække milliarder ud af kommunerne. Et bærende element i finansloven er nemlig det såkaldte omprioriteringsbidrag. Frem til 2019 tvinger det kommunerne til at barbere 2,5 milliarder kroner årligt af den borgernære velfærd.

HK Kommunal har tidligere beregnet, at omprioriteringsbidraget vil betyde et fald i HK-beskæftigelsen på mere end 1.300 kommunale stillinger frem mod 2019. For alle kommunale personalegrupper kan finansloven i værste fald koste 14.300 stillinger. Også i KL forventer man fyringer og besparelser som følge af, at regeringen og finanslovspartierne bruger den kommunale økonomi som malkeko for at sikre finansiering til politiske aftaler på Christiansborg.

Uholdbar opbremsning

Alt i alt betyder finansloven ifølge HK Kommunals formand Bodil Otto, at der vil ske en markant og uholdbar opbremsning i den borgernære velfærd.

- En sådan rundbarbering har ikke alene konsekvenser for de mange, der har direkte interesse i, at vi har velfungerende skoler, jobcentre, tandklinikker og daginstitutioner. Nej, sparekursen vil for eksempel også ramme virksomheder, der er så afhængige af sunde, veluddannede og i det hele taget velfungerende medarbejdere. Finanslovens omprioriteringsbidrag medvirker derfor til at undergrave betingelserne for fremgang og velstand, siger Bodil Otto.

Velfærdens maskinrum

HK Kommunal-formanden noterer sig også, at finansministeren tidligere har nævnt kommunernes administration som et selvstændigt spareobjekt.

- Det er den sædvanlige useriøse sang fra finansministerens side. For alle, der bare har det mindste kendskab til arbejdet i velfærdens maskinrum, ved så udemærket, at langt hovedparten af det arbejde, der kaldes administrativt, har at gøre med meget jordnære og borgerrettede ydelser. Udsulter man yderligere dette i forvejen skrabede område, vil det få alvorlige konsekvenser for såvel borgere som virksomheder, fastslår Bodil Otto.

I KL hæfter man sig især ved Dansk Folkepartis aktive medvirken til udsultningen af den kommunale økonomi. KL-formand Martin Damm (V) noterer sig, at de lokale politikere fremover vil skulle lægge deres budgetter ud fra en præmis om, at det hvert år køres en grønthøster hen over deres samlede økonomiske ramme.

Penge til arvinger og runer

Ud over besparelserne på den nære velfærd opererer finansloven med beskæringer på blandt andet udviklingsbistanden, uddannelserne, forskningen samt kontanthjælps- og integrationsydelserne.

Til gengæld kommer der flere penge til sundhedsvæsnet og til de borgere, der vil købe dyre biler, der ejer bolig, der forurener, ligesom det bliver billigere for de borgere, der er så heldige at arve deres forældres virksomhed. Også borgere med interesse for runesten eller restaurering af gamle skibe kan glæde sig over den nye borgerlige finanslov.

Politik Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK