Konference gav større kollegialitet

23. november 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

19 klinikassistenter fra skoletandplejen i Frederikssund fik en overvældende både faglig og social oplevelse, da de sammen tog af sted på konference.

Det var ikke familien, der skulle på skovtur – men næsten. For det var kollegerne, der skulle på konference, da skoletandklinikkerne i Frederikssund Kommune fredag 6. november holdt lukket. Den dag – og den næste – valgte klinikassistenterne nemlig at bruge til at blive klogere og til at komme hinanden ved på en anden og hyggeligere måde, end der er tid til i den travle hverdag på klinikkerne.

Tidligt fredag morgen gik turen i samlet trop til Nyborg Strand, hvor HK’s fagkonference for klinikassistenter holdes hvert andet år. 19 af Frederikssunds 23 skoletandklinikassistenter kunne deltage – sammen med lederen selv, der insisterede på at tage med. Og det var begge dele noget, der varmede tillidsrepræsentant Dorte Overgaard Pedersens hjerte.

TKA Frederikssund med rygmærker- Jeg var alene af sted forrige år og tænkte dengang, at det var ærgerligt, at alle ikke var med – fordi det bare var så godt. Så jeg er glad for, at vores leder var med på ideen, da jeg foreslog, at vi alle tog af sted. Vi sidder så spredt til daglig – på fem forskellige skoler – så alene af den grund ville jeg gerne have alle med, siger hun.

Og netop hjemvendt fra turen er hun endnu gladere. For det var hele vejen igennem en stor succes:

- Det endte med at blive en fantastisk oplevelse – både fagligt og socialt. Et af hovedemnerne på konferencen ramte lige ned i den snak vi i øjeblikket har i tandklinikken, nemlig om kerneopgaven. Så det var også god timing.

Tændt på videreuddannelse

TKA Frederikssund til Sillebroløbet

Fra venstre ses klinikassistent Pia Søndergaard, tandlæge Charlotte Meincke, klinikassistent og TR Dorthe Overgaard og klinikassistent Maj-Britt Frederiksen. I forgrunden ses klinikassistent Dorte Arslev. Her er de fotograferet, da de deltog i Sillebroløbet i Frederikssund, hvor de første gang luftede de nye t-shirts med deres kerneopgave på ryggen. (Foto: Berit Andersen)

Her efter konferencen er stemningen stadig høj i Frederikssund Skoletandpleje. Og Dorthe Overgaard har fået bekræftet sin tese om, at jo bedre man kender hinanden, des sværere er det at sige nej til en tjeneste, når en kollega beder om hjælp. Alle er blevet mere opmærksomme på at give hinanden et nap, når opgaverne presser sig på, fortæller hun.

Og der kom andet og mere ud af konferencen. For til tillidsrepræsentantens store glæde har adskillige kolleger luftet ønsker om at komme på efteruddannelse, efter at de på konferencen hørte tandklinikassistenter andre steder fra fortælle om at tage en Videreuddannelse i Odontologisk Praksis (VOP), hvad den indebærer, og hvad man efterfølgende kan bruge den til.

Af alle disse grunde vil Dorthe Overgaard til hver en tid opfordre andre skoletandplejer til at gøre det samme.

- Det er måske mange penge at bruge på et arrangement. Men udbyttet er også virkelig stort. Det er en god måde at ryste personalet sammen på og give dem en både social og faglig oplevelse. Enhver har brug for indimellem at få lidt inspiration til hverdagen. Vi har jo alle en presset dagligdag, hvor vi bare arbejder deruda'. Så alt i alt vil jeg sige, at det er en god genvej til fælles viden, fælles forståelse og fælles inspiration. Og to dage giver så meget mere end en enkelt formiddag på klinikken, siger hun.

Tandpleje Efteruddannelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK