Muffins og moralsk opbakning til SKAT medarbejdere

23. november 2015  |  Sjælland  |

I er ikke alene, lød budskabet fra HK Stat Sjælland til SKATs medarbejdere i Køge.

Tillidsrepræsentant Karen Margrethe Gausgaard (t.v) og HK Stat Sjællands formand, Estrid Husen, hilser på Ulla Andersen, som er mangeårig fagligt aktiv HK’er i SKAT.

Tillidsrepræsentant Karen Margrethe Gausgaard (t.v) og HK Stat Sjællands sektorformand, Estrid Husen, hilser på Ulla Andersen, mangeårig fagligt aktiv HK’er i SKAT.

Uvisheden er det værste. At man ikke er sikker på, at man har samme arbejdsplads næste år. Eller bliver sendt et helt andet sted hen, nu der igen skal flyttes medarbejdere.

Og så er det heller ikke så sjovt, at man som medarbejder i SKAT i tide og utide skal forsvare konsekvenserne af den politiske slingrekurs, der har været på området de seneste år. Det er jo ikke dem, der er løbet med milliarderne. Det er heller ikke dem, der har besluttet at afskedige 5.000 medarbejdere, hvilket har været medvirkende årsag til den mangelfulde kontrol, som har sat svindlere i stand til at få overført et milliardbeløb uretmæssigt.

Der var en del småbitre kommentarer fra SKATs medarbejdere, da HK Stat Sjælland torsdag den 19. november mødte op foran SKAT i Køge for at sige godmorgen og markere, at HK står bag medlemmernes højeste ønske: Nemlig at få tilført flere ressourcer til SKAT, fordi edb-systemer ikke fungerer og overlader mange flere opgaver til medarbejderne end forudsat.

I er ikke alene, var det underliggende budskab fra HK til medarbejderne, som fik en muffin og moralsk opbakning med til morgenkaffen.

Den sidste skandale er ikke set

De mange negative overskrifter om SKAT påvirker også medarbejderne. De undrer sig over, at politikere tror, at man kan spare mere end 5.000 medarbejdere, uden det får konsekvenser for samfundets indtægter.

Og det bliver med garanti ikke det sidste, I hører til SKAT og unddragelser, lød en anonym kommentar om bl.a. manglende ressourcer til at kontrollere momsregnskaber, hvor der i dag, hvor regnskaberne ikke gennemgås med tættekam, alligevel dukker trecifrede millionbeløb op.

Frustrationer

Sektorformand Estrid Husen, HK Stat Sjælland, var sammen med afdelingsformand Carsten Bloch Nielsen, tillidsrepræsentant Karen-Margrethe Gausgaard og faglig konsulent Kurt Bosse HK’s repræsentanter på det uformelle morgenmøde, hvor de lyttede til de mange kommentarer om frustrationerne i SKAT. Frustrationer, som forstærkes af den noget uforståelige struktur af SKAT, hvilket har ført til mange timer på landevejen mellem SKATs destinationer. Tid, der kunne være anvendt til bedre og mere samfundsgavnligt arbejde, men ”det er som om, at politikere ikke interesserer sig for indtægtssiden af samfundets regnskab men kun har fokus på udgifterne,” lød en kommentar, som kunne tilføje undren over, at der tilsyneladende ikke blive lyttet til medarbejderne, når de advarer fx om den manglende kontrol af tilbagebetaling af udbytteskat.

Stat Arbejdsmiljø Politik

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK