Ny samlet HK-klub ser dagens lys

23. november 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Efter fusionen af ledelserne på Herlev og Gentofte Hospital kom turen her i efteråret til de faglige klubber for medarbejderne. Den første på plads er HK-klubben.

En lang proces, der startede allerede for over et år siden fik 9. november sin afslutning, da tre HK-klubber på henholdsvis Herlev og Gentofte hospitaler nedlagde sig selv og genopstod som fugl Føniks i én ny HK-klub. Dermed matcher den fagforeningsmæssige struktur nu ledelsen på de to hospitaler, der fra årsskiftet blev til ét.

Lene Maack - Klubformand for HK'erne på det fusionerede Herlev/Gentofte Hospital- Det har været fint med en lang proces, fordi det gav os tid til at få fusionen af klubberne ordentligt gennemarbejdet sammen med de faglige konsulenter fra fagforeningen. Vi har haft flere møder og et seminar, hvor alt har været kastet op i luften, for at få tingene til at lande på en måde, så alle kom så godt ud af processen som muligt, siger Lene Maack, der er formand for den nye HK-klub og dermed fællestillidsrepræsentant (FTR) for i alt ca. 520 lægesekretærer og administrative medarbejdere.

På den stiftende generalforsamling i den nye klub blev der valgt 15 tillidsrepræsentanter til de to fysisk adskilte hospitaler. De konstituerede sig, foruden med Lene Maack som formand, med to næstformænd i skikkelser af den tidligere FTR på Gentofte Hospital, Stig Jansen, og Line Wedenborg, der før var næstformand i lægesekretær-klubben på Herlev, hvor Lene Maack var formand.

Ikke dem og os, men kun os

Første arbejdsdag i den nye klubstruktur var torsdag 19. november, hvor der bl.a. blev nedsat et gaveudvalg, et aktivitetsudvalg og et generalforsamlingsudvalg.

På spørgsmålet om den nye klub også får nye grundlæggende værdier og traditioner, svarer Lene Maack et klart ja:

- Vi skal drive klub på en ny måde. Vi kommer hver især med noget fra de gamle klubber, og der skal være noget genkendeligt i den nye struktur for alle. Men der skal også være noget nyt, uden at jeg endnu kan sige, hvad det bliver. Vi er meget åbne for enhver, der kommer med gode ideer. Men foreløbig er vi i hvert fald enige om så meget, at vi fra nu af ikke siger dem og os – men kun os.

Lærte af erfaringerne

Fusionen mellem Herlev og Gentofte er den tredje af slagsen i Region Hovedstaden – efter Amager og Hvidovre samt Bispebjerg og Frederiksberg. Og før dannelsen af den nye samlede klub på Herlev/Gentofte havde tillidsrepræsentanterne da også flere møder med kollegerne fra de andre to fusionshospitaler for at lære af deres erfaringer.

- Så snart vi blev bekendt med sammenlægningen af Herlev og Gentofte, holdt vi et møde i afdelingen, hvor vi hørte om, hvordan de andre havde tacklet fusionerne. Det var rigtig godt og lærerigt. Men siden har vi trådt vores egen vej. Grundlæggende har vi TR’er fra vores to hospitaler gennem lang tid lænet os op af hinanden – og været helt enige om at gå til alt det nye i en positiv ånd. Ved at stå sammen, står vi jo stærkere og får mere indflydelse. Så vi er alle meget optimistiske her fra starten, siger Lene Maack.

Men selvfølgelig, tilføjer hun, sker så omfattende en forandringsproces ikke uden problemer. Ved at lade alle få lov at komme til orde og sige, hvad de mener, er skrammerne dog holdt på et minimum, og alle er nu klar til at tage fat på ny.

Foruden de ca. 520 medlemmer af den nye HK-klub på Herlev/Gentofte Hospital er yderligere ca. 300 kolleger på HK’s overenskomst.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK