HK Stat-kvinder har indhentet mændene på lønstigen

25. november 2015  |  Sjælland

Når Statens tillidsrepræsentanter forhandler løn til kollegerne, gør de det godt. Faktisk så godt, at kvinderne nu har indhentet mændene, siger formand Estrid Husen.

Kvinde på vej op ad løntrappe

Kvinderne i Danmark tjener i snit 16,4 procent mindre i timen end mændene. Det går stadig for langsomt med ligeløn på det danske arbejdsmarked. Derfor kunne kvinderne have holdt fri den 10. november og året ud, for at få løn og arbejdsmængde mellem dem og deres mandlige kollegaer til at hænge sammen.

Men dette skæve billede er heldigvis ikke virkeligheden hos HK Stats medlemmer, og det er i høj grad de dygtige tillidsrepræsentanter på de statslige arbejdspladsers fortjeneste. For ligeløn har længe været et af de centrale punkter på dagsordenen, når de har sat sig ved forhandlingsbordet og skulle forhandle løntillæg for deres kollegaer. Desuden har HK Stat generelt haft meget fokus på ligeløn under uddannelsen af tillidsrepræsentanter. Den samlede indsats betyder altså, at der ikke længere er en lønmæssig skævvridning blandt Statssektorens mandlige og kvindelige medlemmer.

Faktisk er kvinderne kommet så godt med, at de har overhalet mændene med et mulehår. HK Stat-kvinderne tjener nemlig blandt laboratorie-, kontorfunktionærer og it-medarbejdere henholdsvis 101, 102 og 101 kroner, for hver gang deres mandlige kollegaer tjener 100. Det viser en opgørelse, HK Stat har lavet på baggrund af tal fra Lønoverblik (loenoverblik.dk).

- Jeg er selvfølgelig enormt glad og stolt over, at vi på det statslige område har trodset SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærds beregninger, der forudser, at ligeløn i Danmark først vil være en realitet om 111 år, hvis lønudviklingen fra de seneste år fortsætter, siger HK Stat Sjællands formand, Estrid Husen, og fortsætter:

- Men det betyder også, at der er rigtig mange kvinder, der stadig halter efter mændene, når det drejer sig om løn. Men jeg mener, at vi på det statslige område nu har vist vejen for arbejdsgivere og tillidsrepræsentanter rundt om på landets arbejdspladser – at det kan lade sig gøre trods længere barselsorlov for kvinderne. Der vil selvfølgelig være geografiske forskelle, og vi kender ikke specifikt situationen i HK Sjælland område, men jeg vil alligevel tillade mig, at glæde mig over det samlede billede, slutter Estrid.

Får du den rigtige løn? Tag et LønTjek på HK.DK

Stat Løn