I er vilde med kompetenceudvikling - fonden tom for nu

25. november 2015  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Regionalt ansatte har allerede brugt den første bid af de midler der blev puttet i kompetencefonden ved OK15. Der er dog penge senere.

500 regionalt ansatte HK’ere har allerede nu søgt og fået godkendt midler fra den regionale kompetencefond til uddannelse, der begynder efter 1. januar 2016. Dermed er den første del af kompetencefonden brugt for nu.

- Det er glædeligt, der er så stor interesse for kompetencegivende uddannelse, når økonomien er der. Der er rigtig mange lægesekretærer, der har søgt især sundhedskommunom men også diplomuddannelser, ligesom de administrative og IT ansatte har søgt diplomuddannelser i stort omfang, fortæller HK Kommunals formand Bodil Otto.

Kan søge til uddannelse senere

Selvom der nu er lukket for at søge til uddannelse der begynder fra 1. januar til udgangen af marts 2016, så kan man stadig søge til uddannelse, der begynder efter 1. april 2016. Eneste krav er dog, at man tidligst kan søge 9 måneder før uddannelsen begynder.

- Det er gået stærkt denne gang, men vi skal huske på, at der stadig er penge tilbage til resten af overenskomstperioden frem til 2018. Det har vi sikret ved at man ikke kan søge til noget, der begynder for langt ude i fremtiden, samt ved at inddele midlerne i puljer. Der er midler til 1.300 flere ansøgninger i de kommende to år, så pengekassen er ikke tom, lyder det fra Bodil Otto.

- Og så bekræfter det mig i, at vi i HK Kommunal så helt rigtigt, da vi gjorde etableringen af en kompetencefond til et hovedkrav ved vores overenskomstforhandlinger i 2015, siger formanden.

Kompetencer Karriere Uddannelse Udvikling

få op til 25.000 kroner
til udvikling af dine kompetencer

Søg her