Det handler om at dele gode ideer med hinanden

26. november 2015  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Anja Lægaard Almind var til inspirationsdag for tillidsvalgte et års tid efter, hun blev valgt til tillidsrepræsentant. Det kan hun varmt anbefale.

For Anja Lægaard Almind er der mange gode ting ved at være tillidsrepræsentant, men hvis hun skal fremhæve en enkelt, er det muligheden for at påvirke kommende beslutninger. Det er en vigtig og spændende proces i hvervet som tillidsvalgt, siger hun. Foto: Sonja Iskov

Allerede ved inspirationsdagens første oplæg var der masser af kommentarer blandt både tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter. Det handlede om den nye TV-portal (tillidsvalgtes portal på HK’s hjemmeside). Faglig sagsbehandler i HK it, medie & industri Hovedstaden Mette Vallentin viste de forskellige funktioner i det nye system.

- På den måde fik vi mulighed for at få vendt nogle af de frustrationer, som vi sidder med rundt omkring ude i klubberne, siger Anja Lægaard Almind, tillidsrepræsentant Novo Nordisk.

Det var anden gang, hun deltog i afdelingens årlige inspirationsdag. Sidste gang var hun nyvalgt tillidsrepræsentant. Denne gang havde hun teorien fra grundkurserne for tillidsvalgte og et års praktisk erfaring fra arbejdspladsen med sig.

- Jeg er blevet lidt overrasket over, hvor meget man bruger sig selv som tillidsrepræsentant. Når man går ind til en samtale med en kollega, så er der jo ikke en facitliste. Der er uendelig mange løsninger og resultater på de problematikker, vi beskæftiger os med. Det handler om at finde frem til den rigtige for den enkelte kollega, siger Anja Lægaard Almind.

Vigtigt at møde andre

Det gode ved inspirationsdagen er ifølge hende muligheden for at vende erfaringer og ideer med andre tillidsvalgte fra andre arbejdspladser. Også selv om hun selv kommer fra en stor arbejdsplads med flere tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter.

- Vi er så heldige at have hinanden, men vi har også brug for at se, hvad der foregår uden for murene og andre steder. Det handler jo om vidensdeling. Man skal tage imod alle de ideer og den inspiration og input man kan få, siger Anja Lægaard Almind.

Selv var hun mest begejstret for dagens andet oplæg, der handlede om sygedagpengeloven. Journalist og forfatter Ulla Nygaard omdelte sin bog ”På sygedagpenge” og gav et indblik i, hvordan sygedagpengeloven virker og, hvordan man som tillidsvalgt bedst kan navigere i den til gavn for syge kolleger.

-  Det var virkelig anvendeligt og brugbart. Og det var vigtigt at komme ind på de her problematikker og få nogle værktøjer til at håndtere dem. Det var meget konkret og var en god introduktion til selv at kunne fordybe sig mere i det, siger Anja Lægaard Almind.

Efter frokost var det tid til et oplæg om stress med forfatter og ekspert Thomas Milsted. Og inden middagen nåede deltagerne også at høre konsulent Hugh Child fra LO fortælle om de ansættelsesretlige konsekvenser ved at lægge ubetænksomme opdateringer på sociale medier.

Love og rettigheder Kolleger Arrangementer