Nye uddannelser skal løfte jobcentrene

26. november 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

I København booster man i samarbejde med HK Kommunal kompetencerne hos de ansatte på jobcentrene. På landsplan sætter fagforeningen spot på jobcentermedarbejdernes faglighed.

29 millioner kroner til en systematisk efteruddannelse af 1.000 ansatte over en to-årig periode. Det er resultatet af en netop vedtaget beslutning i Københavns Borgerrepræsentation, der ønsker at investere i uddannelse til både nuværende og kommende beskæftigelsesmedarbejdere.

Sideløbende med dette initiativ fra hovedstadskommunen er HK Kommunal i samarbejde med KL på vej med et større projekt om jobcentermedarbejdernes faglighed. Det initiativ udspringer af den seneste overenskomstaftale mellem HK Kommunal og de kommunale arbejdsgivere.

Begge initiativer har sit udgangspunkt i, at beskæftigelsesmedarbejderne, der i dag besidder en bred palet af uddannelses- og erhvervsmæssige baggrunde, ikke har en fælles beskæftigelsesfaglig uddannelse.

Professionelt fagligt fællesskab

I København har fællestillidsrepræsentant for beskæftigelsesmedarbejderne, Jan Bolvig Mortensen, været med til at udarbejde kommunens nye uddannelsesinitiativ, der bliver gennemført i samarbejde med professionshøjskolen Metropol. Han er ikke i tvivl om, at de nye beskæftigelseskompetencer vil kvalificere beskæftigelsesindsatsen yderligere.

-  Alle job- og virksomhedskonsulenter får nu både en basis- og en videregående uddannelse inden for beskæftigelsesområdet. Det giver et godt udgangspunkt for, at vi også kan videreudvikle et mere professionelt fagligt og socialt fællesskab. Og så er jeg ganske tilfreds med, at jeg som HK’s fællestillidsrepræsentant er med i følgegruppen, så vi hele tiden kan følge med i, om uddannelsen er på det rette spor, siger Jan Bolvig.

Myter punkteres

Betydningen af den nye uddannelse kan ifølge fællestillidsrepræsentanten i det hele taget ikke overvurderes.

- Jeg tror, at alle, der arbejder med ledige, fremover vil opleve en solid faglig stolthed i vores arbejde som et professionsvirke. Politikerne i København har modigt taget det første nødvendige skridt til at skabe fælles faglighed i beskæftigelsesindsatsen. Og de er med til at eliminere myten om, at jobcentrene ikke har ansat professionelt HK-personale, lyder det fra Jan Bolvig.

Den københavnske uddannelsessatsning får pæne ord med på vejen af HK Kommunals næstformand Mads Samsing, der betegner løsningen som spændende og perspektivrig.

Faglighed under markante omstillinger

Næstformanden løfter samtidig sløret for, at HK Kommunal i samarbejde med KL og socialrådgiverne nu intensiverer arbejdet med at analysere, hvilke fagligheder, der på landsplan er brug for i den beskæftigelsesindsats, der er præget af markante omstillinger.

- Der har gennem en årrække været en stor bølge af reformer på beskæftigelsesområdet, men der er ikke fulgt op med reel kompetenceudvikling. Faktisk har halvdelen af HK’s medlemmer på beskæftigelsesområdet ikke fået kompetencegivende uddannelse i 10 år eller mere. Derfor er det rigtig godt, at vi har forhandlet os til en aftale om et projekt, der skal udarbejde kompetenceprofiler på området og justere de videreuddannelsestilbud, der er, forklarer Mads Samsing.

Forandringer i arbejdslivet Social og beskæftigelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK