Ankestyrelsen klar med vilkår for flytteramte

27. november 2015  |  HK Stat  |   |

To ud af 25 udvalgte HK’ere i Ankestyrelsen vil flytte med deres job til Nordjylland. En håndfuld vil pendle. Som den første arbejdsplads har Ankestyrelsen aftalt præcise vilkår for udflyttere og fyrede. Der er gode takter i aftalen, mener HK Stat-formand Rita Bundgaard.

Kan man pendle fra hovedstaden til Aalborg? Det spørgsmål har flere af de ansatte i Ankestyrelsen de seneste uger grublet over. Og for en del er svaret blevet ja. Ud af 25 HK-medlemmer vil kun to flytte med jobbet til Aalborg. Omkring en håndfuld vil pendle. 19 vil ikke med til Aalborg og mister dermed jobbet.

Som en del af regeringens plan om at flytte 3.900 statslige job fra København til resten af landet har Ankestyrelsen fået pålagt at flytte 52 ansatte fra Teglholmen i den københavnske sydhavn til det centrale Aalborg.

Første styrelse klar med flyttevilkår

Om eftermiddagen torsdag den 26. november oprandt afgørelsens time i Ankestyrelsen. Allerede i oktober fik 52 ansatte besked om, at de var udpeget til at flytte. Høringsperioden sluttede 11. november, og torsdag fik de så ledelsens endelige svar på, om deres indsigelser er blevet hørt.

Dermed er Ankestyrelsen den første styrelse, der har gennemført hele processen fra varsling og høring til endelig besked om flytning og vilkår for de medarbejdere, hvis job flytter. Regeringen lancerede sin plan for udflytning af statslige arbejdspladser 1. oktober.

Ankestyrelsen konstaterer, at flytningen til Aalborg er en væsentlig stillingsændring, og dermed opsiges alle og tilbydes en ny ansættelse i Aalborg. De, der vælger at flytte med, kan få dækket blandt andet flytteomkostninger, udgift til hushandel og dobbelt husførelse i en overgangsperiode.

Læs guiden: Skal din arbejdsplads flytte?

Vilkår for ansatte, der flytter med Ankestyrelsen

• Flytter tidligst 1. april 2016 – senere hvis medarbejderen har længere opsigelsesvarsel
  • Engangsgodtgørelse på 34.804 kroner til gifte og samlevende og 20.840 kroner til singler
  • Betaling af flytteomkostninger
  • Betaling af omkostninger ved at handle bolig – op til 55.000 kroner
  • Ret til dækning af dobbelt husførelse i en periode – dog ikke for singler
  • Betaling af besigtigelsesrejse og selve turen til Aalborg
  • Udligningstillæg, der sikrer mod at gå ned i løn ved at flytte. Fremtidige stigninger bliver modregnet
  • Mulighed for aftale om nedsat arbejdstid frem til udgangen af 2017
  • Ret til 2 hjemmearbejdsdage om ugen til udgangen af 2017. Eller mulighed for at fordele ugentlig arbejdstid på 4 dage. I så fald kun ret til en hjemmearbejdsdag
  • Nogle af vilkårene gælder ikke souschefer, teamledere m.fl.

Vilkår for ansatte, der ikke flytter med

• Opsiges med individuelt varsel
  • Med 12 års anciennitet: en måneds godtgørelse (løn)
  • Med 17 års anciennitet: tre måneders løn i godtgørelse
  • Individuel rådgivning fra konsulentfirma om jobsøgning, alternativt selvvalgte kurser for op til 25.000 kroner
  • Ret til i arbejdstiden at deltage i faglige møder, kurser hos jobrådgivningsfirmet og andre kurser, som tidligere er aftalt med chefen
  • Ret til at gå til jobsamtaler og testforløb i arbejdstiden
  • Får man nyt job i opsigelsesperioden, kan man rejse med få dages varsel

Formand: Alle må have mindst de samme vilkår

HK Stat-formand Rita Bundgaard roser tillidsrepræsentanternes indsats i forløbet og glæder sig over, at flere af HK’s centrale krav er opfyldt i de vilkår, Ankestyrelsens medarbejdere har fået.

- Den aftale, tillidsfolk, fagforening og ledelse er nået frem til, indeholder flere fornuftige elementer. Aftalen giver rimelige vilkår for både de få, der har valgt at flytte med styrelsen til Aalborg, og for alle dem, der må sige nej og dermed mister deres job, er der også et plaster på såret, siger Rita Bundgaard.

Blandt andet finder hun det positivt, at der er sat penge af til målrettet og individuel hjælp til dem, der nu mister deres job (outplacement).

- Nu gælder det om at sikre mindst lige så gode vilkår for alle. Bedst vil det være med en central aftale med de statsansattes arbejdsgiver, finansministeren. Indtil nu har det været svært at komme igennem med det krav, konstaterer HK Stats formand.

Ankestyrelsens aftaler indeholder flere af de elementer, HK Stat længe har arbejdet for at sikre alle, der bliver berørt af udflytningen af statslige arbejdspladser. Fagforeningen prøver fortsat at overbevise både finansminister Claus Hjort Frederiksen og hans Moderniseringsstyrelse om, at ens vilkår for alle gennem en central aftale er den eneste rimelige vej frem. Både for medarbejderne og for at give udflytningen en god start.

- Indtil vi forhåbentlig bliver enige om et fælles sæt af vilkår ved udflytning, kan Ankestyrelsens aftale forhåbentlig inspirere de øvrige styrelser, som skal flytte, til at tilbyde medarbejderne mindst lige så rimelige vilkår. Og gerne en noget længere frist til at beslutte sig end de små 3 uger, Ankestyrelsens medarbejdere fik. Det kan godt undre, at de har haft så travlt. Medarbejderne har skullet træffe en vigtig beslutning, mens de stadig var i chok, siger Rita Bundgaard.

Hun understreger samtidig, at staten skal afsætte penge nok til at give alle, der bliver berørt af udflytning, samme vilkår.

- Det er afgørende, at der bliver sat penge nok af til at give alle ens vilkår, når deres arbejdsplads flytter. De 400 millioner kroner, der indtil nu er sat af til formålet i 2016, rækker næppe særlig langt. Hvis der ikke er en garanti for ens vilkår for alle, risikerer mange ansatte at få dårligere vilkår, fordi regeringens udflytningspulje er brugt op, inden deres fremtid bliver afgjort. Det vil være skidt arbejdsgiveradfærd at behandle de statsansatte på den måde.

Uden budgetsikkerhed for de berørte arbejdspladser risikerer de udflyttede arbejdspladser at skulle starte med massive fyringsrunder for at finansiere de mange ekstra udgifter i forbindelse med flytning og genetablering, forudser HK Stat-formanden.

Læs på dr.dk: Ansatte siger op i protest mod udflytninger

Læs på avisen.dk: Første aftale på plads: Så dyre bliver job-flytninger

Hør Rita Bundgaard giver sin vurdering af Ankestyrelsens aftale om flyttevilkår i interview med Kurt Strand i P1 Orientering den 30. november 2015.

Fakta om flytninger i Ankestyrelsen

Ud af de omkring 600 ansatte I Ankestyrelsen i København er der ca. 400 jurister og 70 HK’ere.
52 medarbejdere (50 årsværk) er varslet flyttet til Aalborg. Heraf er 24 HK’ere, 24 jurister og 3 ansat som tjenestemænd.

Ud af de 24 HK’ere er der ifølge HK Stats oplysninger:
  • 2 der flytter med jobbet til Aalborg
  • Cirka 5 der vil pendle
  • 19-20 der mister jobbet

Sidst opdateret 01. december 2015 kl. 02:52

Udflytning

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK