Københavnske HK’ere får nye job

27. november 2015  |  HK Stat  |  Hovedstaden  |

Mellem 5 og 10 procent har allerede fået nyt job og 80 procent er på udkik. Sådan vurderer formand for HK Stat Hovedstaden Ulla Moth-Lund Christensen om de HK’ere, der er berørt af statens flytteplaner.

'Jeg har fået nyt job. Skal starte den 1.1.' Cirka sådan lyder rigtig mange sms’er for tiden på Ulla Moth-Lund Christensens telefon.

Formanden for HK Stat Hovedstaden får mange glade beskeder fra medlemmer, der har ikke har set det som en mulighed at flytte med deres job til en ny landsdel og som derfor har søgt nye job i hovedstadsområdet.

Statens flytteplaner har sat gang i en stor bølge af erfarne jobsøgere, der søger væk fra deres arbejdsplads, og indtil videre har der været job at få, lyder de foreløbige meldinger hos HK Stat Hovedstaden.

80 procent søger nyt job

Da mange styrelser stadig ikke har meldt ud, hvem der skal flytte, findes der heller ikke et præcist tal på, hvor mange ud af de 3.900 flyttede job, der er besat af HK’ere. HK Stat Hovedstaden anslår, at det drejer sig om 1.200-1.500, og Ulla Moth-Lund Christensen vurderer, at 5-10 procent af de berørte medlemmer allerede har fået nyt job.

- Jeg er rigtig glad på deres vegne. Mange har jo ikke mulighed for a trykke hele familien med til en helt anden del af landet, og så er det positivt at se, at mange så hurtigt har fået et nyt job, siger hun.

Rigtig mange har fået nyt job et andet sted i staten, men også kommuner, regioner og private virksomheder har ansat HK’ere med erfaring fra staten, lyder summen af de mange sms’er, mails og andre tilbagemeldinger som HK Stat Hovedstaden får ind fra medlemmer og tillidsrepræsentanter.

- Jeg kan godt blive bekymret for de ledige i den kommende periode, hvor så mange erfarne folk pludselig søger job, men en del steder vil der nok opstå midlertidige stillinger i de styrelser, hvor folk flygter fra, længe før flytningen kommer. Det kan måske give åbninger for nogle af vores ledige og nyuddannede, håber Ulla Moth Lund Christensen.

Regeringens plan Bedre Balance flytter 3.900 job fra hovedstaden til nye placeringer i resten af landet. Flytteplanerne strækker sig til og med 2017.

HK-medlemmer Udflytning