Et godt samarbejde er penge værd

30. november 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Da Ishøj Kommune inddrog HK Kommunal for at få hjælp i en sag om forsikringspenge, kom der skred i tingene. Resultatet har skæppet i kommunekassen.

For 11 år siden gik en kvindelig kommunal tjenestemand i Ishøj Kommune på pension. Det skulle normalt udløse en refusion fra kommunens forsikringsselskab. Men det gjorde det ikke. Og heller ikke i 7-8 andre tilfælde.

Da de gamle miserer blev opdaget, fik det nuværende lønteam i Ishøj Kommune travlt. Nu skulle det forsømte indhentes, og pengene hives hjem. Men i et enkelt af tilfældene viste dette sig bare ikke at være helt så let som så.

- Her var tale om en tidligere medarbejder, som havde fået tildelt svagelighedspension for 11 år siden. Og da vi for at få vores penge skulle udfylde et digert skema fra forsikringsselskabet, hvor mange af oplysningerne kun kunne fås fra medarbejderen, var vi i en lidt penibel situation. For når vi henvendte os til hende kunne hun måske blive nervøs for, at vi ville tage noget fra hende, selvom det jo absolut ikke var hensigten, fortæller Henrik Malmqvist, projekt- og teamleder i Lønteamet i Ishøj Kommune.

Kate Skou RasmussenHan kontaktede derfor HK Kommunal Hovedstaden, hvor medarbejderen var medlem. Her blev faglig konsulent Kate Rasmussen draget ind i sagen. Og hun fik hurtigt afdramatiseret sagen over for medlemmet og bistod hende ved et møde i kommunen, hvor det omfattende skema skulle udfyldes.

- Vi er glade for, at kommunen kontaktede os. På den måde fik de løst en sag mindeligt, som ellers kunne have ramt et af vores medlemmer hårdt, siger Kate Rasmussen.

En positiv historie

Både hun og Henrik Malmqvist kalder samarbejdet i den konkrete sag forbilledligt og et eksempel på, at alt ikke er konfrontationer og modsatrettede interesser.

- Det er et klassisk eksempel på, hvordan vi kan hjælpe hinanden på den gode måde. HK fik beroliget vores tidligere medarbejder, og vi endte med at få en god del ekstra penge i kommunekassen, siger Henrik Malmqvist og tilføjer, at en positiv historie som denne gavner både borgere og ansatte.

- Det er godt for borgerne at opleve, at kommunen arbejder effektivt for dem, lige som det er godt for vores medarbejdere at være med til at lave noget, som de kan være stolte af. Det højner arbejdsglæden og –moralen, siger han.

Ligesom man i Ishøj Kommunen tidligere ikke har haft øjnene oppe for betydningen af pensionsforsikringerne, kan Henrik Malmqvist godt forestille sig, at man heller ikke har i andre kommuner:

- For dem kan denne historie være et godt eksempel til efterfølgelse. Den viser, at hvis vi i kommunerne har øjnene med os og har de rette arbejdsgange, så kan vi nemt få hentet alle de penge hjem, som vi faktisk er berettigede til. Og for dem, som hidtil har været i tvivl om, hvorvidt indsatsen kunne svare sig, må al tvivl være udryddet.

Mange bække små

Præcis hvor mange penge, Ishøj Kommune får ekstra i kassen pga. den konkrete sag med en tidligere HK-ansat, ved de i skrivende stund ikke. Men 11 års pension summer sig op. Og selvom de 7-8 andre sager drejer sig om mindre beløb, er det samlet set rigtig mange penge for en kommune af Ishøjs størrelse. Og de luner dejligt i en tid, hvor "det ellers ofte kan være svært at få enderne til at mødes," som projekt- og teamlederen siger.