Swap dit job – det spreder glæde

30. november 2015  |  Østjylland  |

Arbejdsopgavebyttedag. Et langt ord med et simpelt indhold: Opgaver, man ikke har tid til at løse, bliver ”solgt” til kollegaerne. Kollegaerne får så til gengæld mulighed for at få opgaver, de længe har gået og drømt om. – Det gør noget godt for arbejdsglæden, lyder det fra Lonny Krægpøth.

swap et job

Lonny Krægpøth skal fremover være lidt af en blæksprutte. Hun har overtaget arbejdsopgaver fra flere kollegaer.

Bunkerne bare vokser og vokser på det ene skrivebord. Imens svinder de ind på det andet. De administrative medarbejdere på Den Jyske Håndværkerskole i Hadsten, er vant til at arbejdsopgaverne ændrer sig. Og derfor er der brug for, at de hele tiden har styr på, om opgaverne er placeret hos de rigtige medarbejdere og i de rigtige mængder.

- Uddannelserne ændrer sig hele tiden og dermed ændrer opgaverne sig selvfølgelig også. Og der sker jo også ændringer hos personalet. Derfor har vi fundet ud af at lave et serviceeftersyn på vores arbejdsopgaver og måden, de er fordelt på, fortæller Lonny Krægpøth, der er økonomimedarbejder.

Siden 2005, har de mindst hvert andet år swappet arbejdsopgaver – eller holdt en arbejdsopgavebyttedag, som de også kalder det.

- Inden vi holder dagen, laver vi hver især en liste over vores opgaver, og hvor meget tid, vi bruger på dem. Og så inddeler vi dem i rød, gul og grøn. Rød er de opgaver, vi skal af med. Gul er de opgaver, vi ikke har noget imod forsvinder fra vores arbejdsdag og grøn er de opgaver, vi skal beholde, fortæller direktionssekretær Anne Sørensen.

Indblik i de andres arbejdsopgaver

swap et job

Heidi Lorenzen har med glæde taget imod nye udfordringer, der kræver, at hun kommer en tur på skolebænken.

På arbejdsopgavebyttedagen, kommer hver medarbejder med en kort præsentation af deres arbejdsopgaver.

- Det giver et rigtig godt overblik over, hvad det egentlig er, man bruger sin arbejdstid på. Man kan godt få lidt af en øjenåbner, mens man laver listen. Jeg kunne eksempelvis se, at en af mine opgaver var blevet en del mindre på grund af faldende elevtal. Derfor skulle jeg have nye opgaver ind, fortæller Lonny Krægpøth.

Men det giver også en fælles forståelse for, hvilke opgaver gruppen løser, og hvem, der har størst behov for aflastning.

- Vi kender hinanden godt og ved jo også, hvem af os, der er mest pressede for tiden. Men det er alligevel rart at få et indblik i de opgaver kollegaerne tumler med. Så får man måske også selv øjnene op for, at der findes opgaver i huset, som man selv gerne vil være en del af, siger receptionist Hedi Lorenzen.

Hun har eksempelvis fået opgaver fra en kollega i elevadministrationen og fra efteruddannelsen. Opgaver, som giver hende nye udfordringer og betyder, at hun skal på kursus, for at kunne løse dem.

- Det giver lige et boost til arbejdsglæden, at vi får lov til at bytte opgaver, selv om det betyder, at jeg så skal på kursus. Det er da fedt, at jeg på den måde får lov til at udvikle mig, siger hun.

Glæde, men ingen overraskelse

swap et job

Anne Sørensen får hele tiden nye opgaver fra ledelsen. Derfor afgiver hun flere opgaver, end hun modtager fra kollegaerne.

Swapdagen er netop blevet afholdt og opgaver har fået nye ejere. Og det har fået smilene til at være lidt større og skuldrene lidt mere afslappede.

- Det er jo ikke fordi vi bliver overrasket over, hvilke opgaver, der skal placeres nye steder. Vi kender hinanden rigtig godt og arbejder jo tæt sammen til hverdag. Men swap-dagen er alligevel en dag, vi ser frem til, fortæller Lonny Krægpøth.

Anne Sørensen og Heidi Lorenzen nikker.

- Nogle opgaver har det jo med at cirkulere mere end andre. Ikke fordi det er opgaver, ingen har lyst til at lave, men det kan være store opgaver, som man går lidt træt i efter et stykke tid. Og så er det jo godt, at vi kan deles om dem, siger Anne Sørensen.

Udvikling

FLERE LOKALE