Udliciteret opgave øger kommunernes egne priser

30. november 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Jo større en andel af modtagerne af praktisk hjælp, der vælger en privat leverandør, jo dyrere er det for kommunen selv at levere den tilsvarende ydelse, viser en analyse fra KORA.

Har udlicitering en økonomisk gavnlig effekt?

Det spørgsmål diskuteres løbende og hidsigt, og nu kommer KORA (Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning) med en analyse, der viser en temmelig overraskende sammenhæng.

Jo mere af et område, der er klares af private hænder, desto mere stiger kommunens egne priser for at udføre de samme opgaver.

Kommunens timepriser stiger

Kora har i sin analyse set på timepriser for at udført blandt andet praktisk hjemmehjælp.

Og konklusionen er klar:

Jo større en andel af modtagerne af praktisk hjælp, der vælger en privat leverandør, jo dyrere er det for kommunen selv at levere den tilsvarende ydelse.

Fra 2008 til 2013 er andelen af borgere, der får privat praktisk hjælp steget fra cirka 30 procent til nu 46 procent – altså 16 procentpoint.

I tal og konkrete procenter viser analysen, at en forøgelse af den private markedsandel med fem procentpoint øger de kommunale timepriser med 4,3 kroner i faste 2013-priser.

HR, økonomi, it og stab

Har du også læst...

Ydelsessystemer giver kæmpe frustrationer hos medarbejdere og borgere

28. september 2020  | HK Kommunal

KSD og KY er navnet på to nye fagsystemer på ydelsesområdet. Både ydelseschefer og medarbejdere betegner dem som halvfærdige og fyldt med så mange fejl, at de ikke bare fjerner al arbejdsglæde men også retssikkerheden hos borgere og virksomheder. Hos HK Kommunal er det strømmet ind med henvendelser, og har derfor konfronteret Kombit...

Hvorfor sender I et halvfærdigt fagsystem til kommunerne?

28. september 2020  | HK Kommunal

Hvad siger I til at ydelsesmedarbejdere er ved at segne under et fejlfyldt system? Hvem har fejlet? Hvorfor skulle KSD udrulles til alle kommuner på én gang. Hvad har Kombit lært, når nu KY rulles ud til kommunerne? Hvad gør I for at løse problemerne? Og mener I stadig at der kan spares 40 % af medarbejderne? Spørgsmålene er mange til...

Kolding får kritik for overvågning af medarbejdere

28. september 2020  | HK Kommunal

Datatilsynet har efter et tilsyn givet Kolding Kommune alvorlig kritik for ikke at leve op til oplysningspligten, når den har iværksat overvågning o.l. af medarbejdere.

Se alle nyheder

Problemer med login?