Ankestyrelsen valgte hurtig proces for at minimere uvished

01. december 2015  |  HK Stat  |

Thorkil Juul

- Vores udgangspunkt for at flytte hurtigt var jo bedre end de fleste styrelser, for vi har jo allerede en fungerende afdeling i Aalborg, og skal ikke ud og finde nye lokaler, så vi er nu ved at forberede stillingsopslag, forklarer Thorkil Juul, der er chef i Ankestyrelsen. Han har allerede ansat 5 HK’ere i Aalborg, foreløbig i vikariater.

Hurtig flytning skal minimere uvished og voksende sagsbunker, siger styrelseschef i Ankestyrelsen Thorkil Juul.

First mover: Ankestyrelsen har som den første gennemført hele processen med at varsle, udpege og endeligt meddele vilkårene for 52 ansatte, hvis job flytter til Aalborg.

Fra 1. juli 2013 og indtil sidste år samlede Ankestyrelsen en række funktioner i Aalborg og København, og derfor var det muligt at rykke hurtigt på regeringens flytteplaner. For hurtigt, mener nogle af de medarbejdere, HK Stat har talt med, og HK Stat-formand Rita Bundgaard har kritiseret, at medarbejderne kun fik 3 uger til at beslutte sig om deres fremtid.

Læs også: Efter 28 år flytter Tina job. Tina bliver

Men læren fra de seneste års organisatoriske ændringer var at gøre perioden med uvished så kort som muligt, siger styrelseschef i Ankestyrelsen Thorkil Juul.

- Vi var igennem en stor fusionsproces i 2013, hvor vi også flyttede folk over store afstande, og vi lærte, at lang tids usikkerhed for medarbejderne er opslidende.

Videntab fik bunker til at vokse

Processen førte til opsigelser, og tabet af viden fik sagerne til at hobe sig op. Det gav markant længere ventetid for børn og familier, borgere med sociale sager, arbejdsskaderamte og andre danskere, der af den ene eller anden grund havde behov for en kendelse fra Ankestyrelsen for at komme videre med deres liv.

- Vores medarbejdere blev usikre og begyndte at søge andre steder hen. Vi fik temmelig store sagsbehandlingsproblemer, og det har vi lært af. Derfor mener vi at vi må rykke hurtigt, hvis vi skal gøre mindst mulig skade på sagsbehandlingstiderne, siger Thorkil Juul.

I sidste uge fik 52 medarbejdere i Ankestyrelsen endelig besked om deres fremtid og vilkår. Dermed var styrelsens ansatte de første til at få endelig afklaring blandt de 3.900 statsansatte i regeringens plan for at flytte arbejdspladser fra København.

Læs også: Ankestyrelsen klar med vilkår for flytteramte

Og der er gode elementer i aftalen, mener HK Stats formand Rita Bundgaard.

- Den aftale, tillidsfolk, fagforening og ledelse er nået frem til, indeholder flere fornuftige elementer, siger hun. Hun håber, at Ankestyrelsens aftale kan inspirere de øvrige styrelser, som skal flytte, til at tilbyde medarbejderne mindst lige så rimelige vilkår.

Hør Rita Bundgaard give sin vurdering af Ankestyrelsens aftale om flyttevilkår i interview med Kurt Strand i P1 Orientering 30. november 2015.

Det tager tid at lære nye op

Ankestyrelsen flytter blandt andet maskinrummet for oprettelse af sager til Aalborg, og når så mange nye i en række funktioner skal læres op, tager det tid fra sagerne, erkender Thorkil Juul.

- Det er klart, at der vil være en oplæringstid for de nye. Det kan påvirke sagsbehandlingstiden, men vi har fokus på at håndtere det bedre end sidst, siger han.

Styrelsen har heller ikke fået nogen konkret melding på, hvordan udgifterne til flytning, indretning af nye arbejdspladser, outplacement-ordninger skal betales. Thorkil Juul har ikke et svar på, om han får del i de 400 millioner kroner, der er sat af på finansloven næste år til at dække statens flytteplaner.

- Jeg ved det faktisk ikke. Vi skal tale med departementet om det. Ministerierne samler så det hele sammen, og danner et overblik.

Ankestyrelsen har endnu ikke et klart overblik over regningens størrelse, så ved indgangen til årets sidste måned er økonomien for det kommende år stadig uafklaret.

- Der er stadig usikkerhed om de konkrete udgiftstal, så vi opererer med flere scenarier. Det er klart, at hvis vi ikke får dækket udgifterne, så mangler pengene jo et sted i vores system, siger Thorkil Juul.

Han mener dog ikke, at det kan komme på tale at ansætte færre nye i Aalborg, end der er forudsat i planen for udflytning, hvis der skal spares.

- Der er jo tale om en konkret regeringsbeslutning, og vi skal rapportere tilbage til ministeriet på flytningen. Men et eller andet sted i systemet vil det påvirke os, siger styrelseschefen.

Ankestyrelsen har vendt udviklingen

'Vores sagsbehandlingstider har været for lange, men er nu på de fleste sagsområder for nedadgående’.
Sådan skrev styrelseschef Thorkil Juul i marts 2015 på Ankestyrelsens hjemmeside efter den store omlægning i 2013 og 2014, hvor opgaver og folk fra hele landet blev samlet i Aalborg og København.

I indlægget Ankestyrelsen har vendt udviklingen, konkluderede styrelseschefen blandt andet, at ’selvom Ankestyrelsen har fået flere sagsbehandlere i 2014, er der gået en del ressourcer til oplæring af de nye. Et forhold der særligt har gjort sig gældende, når vi har oprettet helt nye kontorer, som eksempelvis et nyt arbejdsskadekontor i Aalborg’.

En del af forklaringen er også, at 2014 var året, hvor arbejdspladsen for medarbejdere fra de tidligere nævn flyttede til henholdsvis Aalborg eller København og året, hvor Ankestyrelsen samlede sig på nye adresser i såvel København som i Aalborg.

Om Ankestyrelsen

Ankestyrelsen er blandt andet klageinstans på social- og beskæftigelsesområdet. Styrelsen udarbejder også undersøgelser og statistikker til ministerier, politikere, kommuner og offentligheden med det formål at sikre en ensartet sagsbehandling over hele landet.

I 2014 behandlede Ankestyrelsen cirka 66.500 sager:
  • cirka 39.500 kommunale klagesager
  • cirka 14.900 arbejdsskadesager
  • cirka 4.500 sager inden for familieområdet og
  • cirka 4.000 sager om klage over afgørelser fra Udbetaling Danmark
I 2013 blev klagesystemet på det kommunale social- og beskæftigelsesområde markant forandret. Den tidligere struktur med regionale nævn og med Ankestyrelsen som en landsdækkende overbygning blev ændret til en struktur med én landsdækkende ankeinstans, Ankestyrelsen, som hører under Social- og Indenrigsministeriet.
Se Ankestyrelsens aktuelle sagsbehandlingstider

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK