Fleksjobber: Vær opmærksom på din pensionsordning

02. december 2015  |  MidtVest  |

Hvad er vigtigt i forhold til pension, når du er fleksjobber eller på vej i fleksjob? Det var en del af temaet, da fleksjobbere mødtes til arrangement i HK MidtVest.

I alt 39 medlemmer af HK MidtVest deltog i arrangementet, som foregik i HK’s lokaler i Fredericiagade i Holstebro.

Her stod Ebbe Poulsen fra PFA og Jakob Juul-Thorsen fra Sampension parate til at fortælle om de særlige opmærksomhedspunkter, der er omkring pensionsordninger, når man er fleksjobber.

Bevar din pensionsordning

Ebbe Poulsen fra PFA i gang med at fortælle om pension, og hvad man skal være opmærksom på som fleksjobber.

Et vigtigt budskab var, at det som fleksjobber gælder om at bevare sin pensionsordning, især den særlige forsikring mod tab af erhvervsevne.
- Må man på et tidspunkt opgive sit fleksjob, kan forsikringen mod tab af erhvervsevne måske komme til udbetaling, fortalte de to pensionsrådgivere.
Har man i dag en forsikring mod tab af erhvervsevne og bliver fleksjobber, gælder det derfor om at få den nye arbejdsgiver til at acceptere at indbetale pension til det selskab, hvor man i forvejen har sin pension.
Det er typisk sådan, når man skifter job, at den nye arbejdsgiver stiller krav om, at indbetalingen af pension skal ske til et bestemt selskab. Men faktisk giver reglerne mulighed for, at man som fleksjobber kan indbetale til en gammel pensionsordning, hvis det sker, inden dækningerne hører op på grund af fratrædelse (typisk inden 12 måneder efter fratrædelse), fortalte de.
I mødet deltog også funktionsleder Karen Mølgaard fra Team Fleksjob i Holstebro Kommune. Hun fortalte om, hvordan visiteringen til fleksjob foregår.
Karen Mølgaard kom også ind på forskellen på de gamle og nye regler, som gælder for fleksjobbere, muligheden for at videreuddanne sig og, at man som ledig fleksjobber er forpligtet til at være aktiv jobsøgende og lægge sit CV på Jobnet.

Viden blev opdateret

Tina Tucek.

Tina Tucek var én af de fleksjobbere, som var mødt frem.

Én af de fleksjobbere, som var mødt frem, var 41-årige Tina Tucek, der blev visiteret til fleksjob i maj i år.
Hun blev fleksjobber efter en depression og arbejder nu 12 timer om ugen i en privat virksomhed, hvor hun laver frokost til 15 ansatte.
- Jeg kom til mødet, fordi jeg håbede at få ny information om især pension, da det kan være svært at vide, hvordan man skal forholde sig. Jeg vidste en del i forvejen, men det er altid rart at få genopfrisket sin viden, og jeg synes, at mødet har været godt, fortalte hun.

Rart at mødes

Bodil Sørensen.

En anden var Bodil Sørensen.

Også 58-årige Bodil Sørensen, der har været fleksjobber siden 2010 på grund af en gigtlidelse, var positiv.
- Jeg er aktivt medlem af Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere og har altid søgt at være på forkant med information. Mødet i HK er med til at holde mig opdateret, og så er det rart at mødes med andre fleksjobbere og høre deres erfaringer, berettede hun.
Bodil er oprindelig uddannet pædagog men arbejder nu 18 timer om ugen som kontormedhjælper i en kommunal institution.
Som medlem af HK har du mulighed for at deltage i mange forskellige arrangementer og kurser. Se mere.

Pension HK-medlemmer

Kulturelle og andre spændende medlemstilbud

Se HK Medlemsfordele

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK