HK.dk logo

Andreas Hasle takker af på HK Trafik & Jernbanes delegeretmøde 2016

03. december 2015  |  Trafik og Jernbane  | 

Efter næsten 21 år som formand for HK Trafik & Jernbane genopstiller Andreas Hasle ikke som formand på det kommende delegeretmøde 28. april 2016. Årsagen er, at Andreas Hasle er faldet for HK’s lovbestemmelser, der angiver at man ikke kan genvælges efter at være fyldt 61.

- Det er ikke uden vemod at skulle sige farvel til en formand, der i den grad har været personificeringen af HK Trafik & Jernbane igennem vel nok den mest forandringsprægede periode i hele vores over 100 årige historie - men vi har ham dog stadig ca. 5 måneder endnu og han vil være fuldt aktiv hele vejen frem til den dag, hvor han må fratræde formandsposten, udtaler næstformand Birthe Østergaard Petersen.

Forandringer og forringelser er gået hånd i hånd

- Skal man pege på nogle forandringer, der har betydet meget for medlemmerne, så er det især de virksomhedsmæssige ændringer i jernbanesektoren samt ophøret af tjenestemandsansættelser fra 1996 og den efterfølgende overenskomstmæssige dækning af vores mange arbejdsområder. Hertil kommer Jernbaneforeningens sammenlægning med HK i år 2000 med en 10 årig fusionsaftale, - en aftale som det i 2010 lykkedes at genforhandle så vi fortsat er en selvstændig brancheafdeling for HK’erne i jernbanesektoren, fortæller Andreas Hasle, formand for HK Trafik & Jernbane.

- Samtidig har vi oplevet, at det visse steder er blevet sværere at være tillidsrepræsentant, fordi mange chefer og ledere ikke længere har et lokalt ”forhandlingsmandat”. Det er blevet centraliseret til HR niveau -  hvor medarbejdernes ønsker og sager mødes med ”kold jura”. Det er efter min mening en systematisk udhuling af ”den danske model”, der er i fuld gang, anført af Moderniseringsstyrelsen under Finansministeriet, fortsætter Andreas

En uværdig afvikling af tjenestemandssystemet

- I kølvandet på denne udvikling har vi desværre flere steder oplevet et negativt holdningsskifte til de tilbageværende tjenestemænd – som er helt urimeligt i forhold til den betydning tjenestemændene historisk set har haft i jernbanesektoren. At tjenestemandsansættelserne stoppede i 1996 er et politisk valg, men min kritik er især rettet mod en generelt manglende planlægning af udvikling og efteruddannelse af tjenestemænd. Tjenestemænd har selvfølgeligt et ligeværdigt krav på at være helt fremme i forhold til jobudviklingen og karrieremulighederne i virksomhederne, og det er ikke i orden, siger Andreas Hasle.

- Og det er påfaldende, at det ikke har været muligt at aftale en overflytning af vores tjenestemandsgrupper til et nyt moderne lønsystem, som det er sket for næsten alle andre medarbejdere i staten.  Noget der ville have kunnet understøtte især kompetenceudviklingen. Det er aldrig lykkedes at få en forklaring på dette – og så må man jo tænke sit.

- Og på det seneste har man trods protester fra os og de øvrige berørte faglige organisationer, planer om at ændre ”Lov om DSB”, således, at den enkelte tjenestemand nu mister beskyttelsen mod tvangsudlån til andre virksomheder, fortsætter Andreas Hasle.

At være formand er et privilegium

- Til trods for de rigtig mange store udfordringer så føler jeg, at det har været et privilegium som formand for HK Trafik & Jernbane at kunne hjælpe rigtigt mange medlemmer fra øverst til nederst i virksomhederne. Jeg ville ønske, at jeg havde kunnet hjælpe alle medlemmer der føler de kom i klemme på deres arbejdsplads – men vi har på lange stræk været afhængige af, at de mange skiftende virksomhedsledelser har været modtagelige for gode argumenter og en rimelig forhandlingskultur.

- Jeg vil så også gerne fremhæve, at vi har et hold af utrolig fagligt dygtige medarbejdere, der konstant har efteruddannet sig for at kunne hamle op med juristerne i HR afdelingerne. Og sidst, men ikke mindst, skylder vi en tak til vores mange tillids – og arbejdsmiljørepræsentanter i kredsene, der i det daglige hjælper med at rådgive og støtte vores medlemmer på bedste vis. Uden dem ville vi ikke være en fagforening, slutter Andreas Hasle, formand for HK Trafik & Jernbane. 


Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk