Synlighed og fordele ved medlemskab

06. december 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |

På TR-konferencen i oktober blev tillidsrepræsentanterne spurgt, hvordan afdelingen kan understøtte det gode organiserende arbejde. Det gav mange input, som faglig chef Søren Rex fortæller om her.

- HK Kommunal Hovedstaden arbejder kontinuerligt med at organisere medarbejderne ude på arbejdspladserne, så vi kan fastholde og øge vores mulighed for indflydelse. Derfor foregår der allerede et stort og godt organiserende arbejde, som TR og klubbestyrelserne skal have stor ros for. Men der kan gøres endnu mere.

- På TR-konferencen i Helsingør i oktober benyttede vi lejligheden til at spørge tillidsrepræsentanterne om, hvordan vi her fra afdelingen kan understøtte det lokale arbejde. Og det kom der heldigvis rigtig mange input til, hvilket vi endnu engang skal takke for.

- Nu har vi haft mulighed for at kigge på alle forslagene. Og de viser en stor mangfoldighed. Der er klassikere imellem som ”flere medlemsarrangementer med interessante oplægsholdere”, og der er også helt nye bud som ”at arbejde for at vi får Den Danske Model ind i ledelses- og MED-undervisningen”.

Der er også forslag til forbedring af de systemer, der stilles til rådighed for TR – et ”smertensbarn” som der desværre stadig er bøvl med.

Synlighed og medlemsfordele

- Overordnet er tilbagemeldingen fra tillidsrepræsentanterne, at ”synlighed på arbejdspladsen” og ”fordele ved medlemskab” er det, der rykker. Samme billede har vi i afdelingen, baseret på de to OK-kampagner, der er løbet af stabelen i 2014 og 2015.

Når vi kommer ud på arbejdspladserne til forskellige arrangementer/kampagner, giver det opmærksomhed om HK og energi til det lokale arbejde, som TR og klubben har gang i. Samtidig bliver vi i afdelingen også klogere på, hvad der rører sig derude. Så ”tilstedeværelse” fra HK på arbejdspladsen vil være højt prioriteret i det kommende år.

- Fordele ved medlemskabet er et område, vi arbejder med hele tiden. Vi er meget bevidste om, at også ikke-medlemmer får rigtig mange af de fordele, vi har skaffet hjem via overenskomsten. Det kan vi desværre ikke ændre på. Og der er også grænser for, hvor stor en differentiering vi kan aftale med arbejdsgiverne. Men vi giver ikke op, og gode ideer er meget velkomne.

- Mens vi venter på nye fordele, vil vi opfordre alle vores medlemmer til at benytte alle de tilbud, vi allerede har og samtidig tale højt om, hvor godt det er at være medlem af HK.

Husk på: HK på arbejdspladsen – det er også dig.

Sidst opdateret 06. december 2015 kl. 09:38

Tillidsrepræsentant