HK Hovedstaden sætter klimavenlig strøm til jobsamtalen

07. december 2015  |  Hovedstaden

Jobkonsulenterne fra HK Hovedstaden kan nu køre energimæssigt korrekt ud til de lovpligtige samtaler med arbejdsløse på jobcentrene. – Vi lever op til lovkravet og sparer samtidig CO2. To vigtige fluer med ét smæk, påpeger formand for HK Hovedstaden, Christian Grønnemark.

Fomand for HK Hovedstaden og tre elbiler

HK Hovedstaden vil også bidrage til et mindre CO2-udslip med indkøbet af tre nye elbiler til at fragte jobkonsulenter rundt til de nye lovpligtige samtaler med de arbejdsløse, forklarer formand for HK Hovedstaden, Christian Grønnemark. FOTO: Thomas Arnbo.

Fra slutningen af november kan jobkonsulenterne fra HK Hovedstaden ganske klimavenligt hoppe ind på førersædet af én af de tre spritnye elbiler og med nul udledning af CO2 transportere sig frem til de vigtige samtaler med arbejdsløse på jobcentrene fordelt over hele hovedstadsregionen.

Siden Beskæftigelsesreformens ikrafttræden har det nemlig været en opgave for a-kassens jobkonsulenter at deltage de fælles samtaler, som alle arbejdsløse inden for seks måneder og herefter 16 måneder skal have med både jobcenter og a-kasse.  Og HK Hovedstaden har nu gjort sin jobindsats klimavenlig ved at tilbyde de ansatte CO2-neutral transport frem til deres nye opgaver.

”Da reformen vil betyde rigtig meget kørsel for vores ansatte, tænkte vi, at vi ligeså godt kunne gøre det mest energirigtige og samtidig tage klimahensyn. Vi lever op til lovkravet og sparer samtidig CO2. Det er to vigtige parametre på én gang. Det har for os betydet en investering i tre elcykler og tre elbiler, som de ansatte kan booke sig ind på”, fortæller Christian Grønnemark, formand for HK Hovedstaden, der mener, at initiativet falder godt i tråd med det igangværende klimatopmøde i Paris, COP21’s, hovedformål: Nemlig at reducere CO2-udslippet på verdensplan.

HK Hovedstaden dækker 29 jobcentre fordelt over hele regionen på i alt 35 adresser.

Bakkes op af regionsrådsformanden

Formand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen, ser positivt på det nye tiltag i HK Hovedstaden:

”I Region Hovedstaden arbejder vi med at reducere udledningen af CO2 på en lang række områder, og særligt på transportområdet har vi sammen med kommunerne en vision om at blive en førende elbilregion i Europa. Drømmen er, at 25 procent af den offentlige transport bliver med elbiler. Når en stor fagforening som HK Hovedstaden vælger at gå denne vej med et klimavenligt tiltag, bliver jeg glad og synes, vi er flere på den rette vej sammen imod et samfund uafhængigt af fossile brændstoffer”, påpeger regionsrådsformanden.

FAKTA OM BESKÆFTIGELSESREFORMEN:

Beskæftigelsesreformen, der blev vedtaget af den tidligere regering (Socialdemokraterne og De Radikale), Venstre, Dansk Folkeparti og De Konservative i 2014, bygger blandt andet på, at jobcentre og a-kasser i langt højere grad skal samarbejde om indsatsen for arbejdsløse. Det indebærer en række fælles samtaler med de ledige for at styrke den arbejdsløse i jagten på det næste job. Samtalerne foregår på jobcentrene i den arbejdsløses egen kommune.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK