Laila er en haj til sociale medier

08. december 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Sociale medier fylder rigtig meget hos Laila Ladegaard. Ikke bare i det private, men også på arbejdet i Regionshuset i Nordjylland, hvor hun er tweet-master ved arrangementer. Og så har hun også lige lært sig selv at bruge grafiske programmer, så hun kan designe materialer og hjemmeside.

- Man er dælme på og skal være hurtig på fingrene og i opfattelsen, for ikke bare skal man taste de unges svar, men også være klar til næste spørgsmål og følge med i debatten.

Sådan lyder det fra Laila R. Ladegaard, når hun for eksempel har siddet med til Region Nordjyllands vækst og udviklingsprojekt for unge, Nordpol.

Selv om hun har titel af at sidde på kontoret for ”Uddannelse, kultur og oplevelsesøkonomi i afdelingen for regional udvikling”, så er hun efter kun halvandet år i jobbet blevet afdelingens haj i forhold til sociale medier.

Til seancen i Nordpol sad hun til et af møderne med 30 unge, som skulle forholde sig til, hvordan man skaber vækst og udvikling i regionen.

De unge skulle under mødet tweete deres kommentarer op til storskærmen i lokalet – hvor Lailas opgave så var at livetweete de bedste af dem videre ud i verden, sådan at de, der ikke var på mødet, kunne følge med.

Tweets aktiverer deltagerne

Nogle vil måske spørge, hvorfor deltagerne ikke bare kan række hånden op og sige deres mening, men Laila R. Ladegaards oplevelse var – og er - at tweet-formen har nogle store fordele. Blandt andet er det nemt at vise, hvad der sker til et møde, for alternativet ville jo være at skrive et referat og sende det ud, men her kan Laila R. Ladegaard umiddelbart re-tweete kommentarer og svar ud til følgere og andre interesserede.

- Men den stærkeste oplevelse er, hvordan det virker i forhold til at få kontakt til de unge. De fleste bryder sig ikke om at række hånden op og sige noget i forsamlinger, men med tweets kan de kommentere og se det dukke op på storskærmen. På den måde komme mange flere ud med deres holdninger.

Og for oplægsholderen er det faktisk også en fordel, fordi det giver en ny dynamik, siger Laila R. Ladegaard:

- Oplægsholderen kan se, hvad der er kommet af kommentarer, og kan dermed tage afsæt i nogle af dem eller bede den, der har skrevet noget særligt interessant om at uddybe. Det giver en oplevelsen af at blive belønnet for at skrive noget godt, fortæller Laila R. Ladegaard.

På samme måde er tweets livligt i brug, når en andet af regionens store events kører – nemlig Kulturmødet, som er det nordjyske svar på Folkemødet – bare med fokus på kultur.

Her sidder Laila R. Ladegaard også med ved optaktsmøder og twitter de bedste citater ud.

Regionen gør selvfølgelig også en del ud af Facebook, men er endnu ikke sprunget fuldt ud på Instagram, ud over et par forsøg i forbindelse med Kulturmødet – men det skal der gøres noget ved, mener Laila R. Ladegaard.

- Jeg vil prøve at få det indført, for et foto kan sige meget mere end ord, og hvis vi for alvor vil i kontakt med de unge, så må vi bare erkende, at det at tage billeder fanger dem.

Har kunnet skabe mit eget job

Det er ikke kun de sociale medier, som Laila R. Ladegaard har forelsket sig i – det er i høj grad også alt omkring it, teknik, design og programmer.

- Ja, jeg er nok en nørd, og det er jeg faktisk ikke flov over at sige, men jeg blev præsenteret for min første computer som fire-årig, og siden har jeg bare været bidt af det, fortæller hun.

Den egenskab er også kommet hendes kolleger for ører, så når de har et problem med et program eller opsætning, så banker de på hos Laila R. Ladegaard og beder hende se på det.

Den tekniske interesse er også begyndt at påvirke hendes opgaver. Hun har nemlig lært sig selv diverse grafiske programmer, så nu designer hun forskelligt materiale til brug ved konferencer og events, ligesom hun laver den grafiske opsætning af hjemmesider.

- Det er bestemt ikke logisk, at det skulle være mig, som lavede den slags opgaver, for strengt taget er jeg bare sekretær, men jeg har mere og mere kunnet skabe mit eget job ved at udvikle mine kompetencer hen ad vejen.

Mod er at acceptere det uperfekte

Skal hun sætte fingeren på én kompetence i den forbindelse, hedder den intuition – nemlig sådan en fornemmelse af, hvordan den, der teknik hænger sammen og i øvrigt gebærder sig.

Kompetencerne i forhold til de sociale medier handler om noget andet.

Ud over at forstå mediet, så er mod og accept af det uperfekte helt afgørende.

- Når man for eksempel twitter live, så er man på lige her og nu, og det kræver mod at turde være det. For det første ikke at skulle have noget godkendt hos en chef, men bare tro på, at det man skriver, er godt nok. Og for det andet, at det, man så skriver, ikke skal være perfekt, fejlfrit og formfuldendt. Det skal afspejle et øjebliksbillede, så man skal lægge det perfekte fra sig.

Mere om Laila

27 år, blev færdig som elev i 2012 og fik derefter arbejde i beskæftigelsesregionen. Siden januar 2014 ansat på Kontoret for ”Uddannelse, kultur og oplevelsesøkonomi under Afdelingen for regional udvikling. Af sociale medier er hun på Facebook, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Pinterest, Instagram og Reddit og det næsten 24/7.

Se et eksempel på twitter-aktiviteten fra et kulturmøde: twitter.com/Kulturmoedet

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK