Folketinget forsømmer pressede jobkonsulenter

09. december 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Christiansborg-politikerne med beskæftigelsesministeren i spidsen glimrer ved fraværet af politisk lederskab under det uvejr, de ansatte på jobcentrene oplever under den seneste reformbølge, mener HK Kommunals formand Bodil Otto.

Folketingspolitikerne har simpelthen ikke i tilstrækkelig grad haft øje for, at det er mennesker af kød og blod, der ude på jobcentrene skal rulle for eksempel en refusionsreform, en kontanthjælpsreform og en reform for de forsikrede ledige ud med ganske korte intervaller.

Sådan lyder det fra HK Kommunals formand Bodil Otto, efter at lovgivningsmagten lystigt har hældt den ene beskæftigelsesreform efter den anden ned over kommunerne.

Værktøjer matcher ikke behov

For eksempel har de statslige institutioner ifølge Bodil Otto hverken kunnet tilbyde beskæftigelsesmedarbejderne nogle funktionelle it-systemer eller nogle tilstrækkelige efteruddannelsesmuligheder i forbindelse med den beskæftigelsesreform for de forsikrede ledige, der trådte i kraft i den 1. juli i år.

- Den statslige planlægning er jo ikke god nok, når de værktøjer, man stiller til rådighed for medarbejderne på vores jobcentre, ikke matcher det faktiske behov. Konsekvensen er velbegrundede frustrationer og stress hos både ansatte og borgere på jobcentrene, siger HK Kommunals formand.

Arbejdsmiljøet halter

Hun peger på, at medarbejderne trods nok så gode intentioner og stærke viljer ikke kan bære reformerne igennem mutters alene.

- Jobcentrene bør have den nødvendige tid til at føre ny lovgivning ud i livet. Vejledninger og cirkulærer skal være på plads. IT-systemerne skal fungere fra dag ét. Og de ansatte skal understøttes med relevant efteruddannelse. Det er beklageligvis ikke sket, siger Bodil Otto, der på den baggrund ikke er specielt overrasket over, at arbejdsmiljøet ifølge en ny opgørelse fra Arbejdstilsynet og Avisen.dk halter gevaldigt på jobcentrene.

Ansvarlighed efterlyses

Den Christiansborg-politiske reaktion på de massive udfordringer, jobcentrene står over for, er ifølge HK Kommunal-formanden langtfra god nok. Hun savner specielt ansvarlighed og lederskab hos beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V), der i et svar i Folketinget henviser til, at det er kommunens ansvar at sørge for et sikkert og sundt arbejdsmiljø på de kommunale arbejdspladser.

- Ministerens udmelding er skudt ved siden af. For naturligvis er det også ministerens ansvar at forholde sig til konsekvenserne af, at lovgivningsmagten går reformamok på de kommunale jobcentre. Jeg vil gerne appellere til, at fremtidige reformtiltag bliver gennemført i et tempo, så både medarbejdere og logistik kan følge med, lyder det fra Bodil Otto.

Medarbejderne leverer

Hun henstiller til, at Christiansborg-politikerne med beskæftigelsesministeren i spidsen fremover bliver sig deres ansvar bevidst og i langt højere grad tager alvorligt hånd om, hvad hun betegner som vores dygtige og dedikerede medarbejdere på jobcentrene.

- Det er jo de medarbejdere, der sammen med den danske flexicurity-model trods alle udfordringer er en af hovedårsagerne til, at Danmark ifølge en ny opgørelse fra Europa-Kommissionens statistiske kontor, Eurostat, er det land i EU, der er suverænt bedst til at få ledige i arbejde, siger Bodil Otto.

Social og beskæftigelse Jura