Vil du være ny formand for HK Østjylland?

09. december 2015  |  Østjylland  |

Viggo Thinggaard takker af som fællesformand, når HK Østjylland holder generalforsamling den 31. marts. Derfor skal der vælges ny formand og alle medlemmer af HK kan stille op til posten.

Vil du være ny formand for HK Østjylland

HK Østjylland skal have ny fællesformand. Viggo Thinggaard kan ikke genopstille på grund af alder.

Hvordan skal HK Østjylland udvikle sig? Hvilke indsatsområder er de vigtigste? Og hvem skal være ny fællesformand?

Efter 42 år som aktiv i HK, og de sidste 9 år som fællesformand for HK Østjylland, takker Viggo Thinggaard af.

- Det har været en utrolig spændende opgave, som jeg nu bliver nødt til at sige farvel til, fortæller Viggo Thinggaard.

Ifølge HK’s love kan Viggo Thinggard ikke genopstille på grund af alder.

- Jeg ville gerne have taget en periode mere. Men jeg må jo respektere de regler, der er, siger han.

Viggo Thinggaards farvel betyder, at der skal findes en ny fællesformand. Alle medlemmer af HK kan stille op til posten.

- Det er ikke et 8-4 job. Det kræver, at man er villig til at tage jobbet på sig som en livsstil. Det er spændende og udfordrende, men det er også hårdt. Jeg har brugt mange aftener og weekender på mit arbejde og trukket på familiens tålmodighed. Men jeg synes, det har været det hele værd. Der er opnået mange gode resultater, siger Viggo Thinggaard.

Som formand for HK Østjylland varetager man den daglige politiske ledelse af afdelingen sammen med de fire sektorformænd. Desuden er man født medlem af Hovedbestyrelsen og forretningsudvalget.

- Som fællesformand er det vigtigt, at man får talt HK Østjyllands sag, når der træffes beslutninger for hele HK. Og det kan man kun, hvis man evner at netværke og samarbejde med politikere og medarbejdere i hele HK, siger Viggo Thinggaard.

Men det er ikke kun internt i HK, at en fællesformand skal agere.

- I HK er vi repræsenteret i bestyrelser på blandt andet regionens erhvervsskoler. Det arbejde, skal fællesformanden også deltage aktivt i. Og så er det vigtigt, at fællesformanden bruger rigtig meget energi på at arbejde sig ind i bestyrelser og samarbejder på tværs af fagforbund, kommuner og erhvervsliv. HK’s medlemmer har brug for et forbund, der kan samarbejde og skabe uddannelses- og jobmuligheder på tværs. Og der er brug for, at HK er med som en stærk stemme, sammen med uddannelsesinstitutioner, kommuner og erhvervsliv, når eksempelvis reformer bliver rullet ud over landet af Folketingspolitikerne, siger Viggo Thinggaard.

Selv er han blandt andet formand for det regionale arbejdsmarkedsråd, RAR Østjylland, formand for Silkeborg Business College, medlem af Vækstforum for region Midtjylland og medlem af Erhvervskontaktudvalgene i Silkeborg og Aarhus. Desuden har han adskillige andre formandsskaber og tillidshverv.

- Jeg har involveret mig i så meget som muligt. For det sikrer en stærk stemme til HK Østjylland. Og jeg vil opfordre den nye fællesformand til at gøre det samme. Men det er poster, man skal gøre sig fortjent til – de kommer ikke automatisk, siger Viggo Thinggaard, der fortsætter i de mange tillidshverv uden for HK.

Sådan gør du

Alle medlemmer af HK i Østjylland kan stille op til posten som fællesformand, med undtagelse af medlemmer, der ikke betaler kontingent til forbund, sektor og HK-afdeling, samt medlemmer, der ikke er erhvervsaktive, dvs. er på pension eller i kontingentgruppen for ikke-erhvervsaktive efterlønsmodtagere. Man kan desuden ikke opnå valg, hvis man i valgperioden, der er på to år, når folkepensionsalderen. Du kan læse HK’s love her

Alle kan melde deres kandidatur nu – eller senest på generalforsamlingen den 31. marts 2016.

Kandidater, der melder sig nu, får mulighed for at præsentere sig på HK Østjyllands hjemmeside, få lavet en kort film af HK Østjylland, der bliver lagt på hjemmesiden, samt præsentere sig for medlemmerne. Dette vil foregå i løbet af januar. Derfor opfordres alle kandidater til at melde sig så hurtigt som muligt til Viggo Thinggaard på viggo.thinggaard@hk.dk Kandidaturet vil så blive registreret og kandidaten kontaktet med henblik på at lave en præsentation på hjemmesiden.

Har du spørgsmål om jobbet som fællesformand, er du også meget velkommen til at kontakte Viggo Thinggaard på mobil: 21 21 39 66.

Generalforsamlingen afholdes den 31. marts 2016. Læs mere om generalforsamlingen og tilmeld dig her

Vil du læse mere om HK’s love og målprogram, finder du oplysningerne på hk.dk eller ved at klikke her.

Mød kandidaterne

HK Østjylland indbyder alle medlemmer til medlemsmøde den 28. januar, hvor der er mulighed for at møde kandidaterne.

Læs mere om medlemsmødet her.

Medlemsdemokrati

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK

Besøg os her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK