Et medlemsmøde med formandskandidaterne

10. december 2015  |  Trafik og Jernbane  |

Næppe var det offentliggjort, at formand for HK Trafik & Jernbane, Andreas Hasle ikke genopstillede til delegeretmødet i april 2016 på grund af alder, før to kendte kandidater meldte sig til formandsposten.

De to kandidater er Dennis A. Jørgensen, næstformand i Chef-& lederkredsen, og Birthe Østergaard Petersen, næstformand i fagforeningen. Kandidaterne blev inviteret til et medlemsmøde i Jernbanekredsen for at sætte ord på, hvorfor de opstiller til den ledige formandpost – og ikke mindst at svare på spørgsmål.

Det var et uhyre velbesøgt og velorganiseret medlemsmøde med over 50 deltagere, der lyttede til de to kandidaters oplæg og efterfølgende regnede spørgsmålene ned over de de to kandidater.

Hvad interesserer medlemmerne

Mange udtrykte tilfredshed med, at HK Trafik & Jernbane fortsætter som en selvstændig brancheafdeling som kan indgå egne aftaler med virksomhederne i bred forstand – og på mange måder også i fremtiden er ”herre i eget hus”, med skyldig hensyntagen til HKs love og regler i øvrigt.

Der var flere spørgsmål til, hvordan kandidaterne vil sikre mere synlighed af fagforeningen ude på de enkelte arbejdspladser – herunder mere involvering og tættere kommunikation med medlemmerne. Også samarbejdet med de andre faglige organisationer blev berørt.

Og Birthe blev meget direkte spurgt om hun ville fortsætte ”i den samme rille” som den nuværende formand, hvis hun blev valgt, uden, at det dog måtte forstås negativt, blev det tilføjet. Og på samme direkte måde blev Dennis spurgt om, hvordan man kunne være leder i DSB i flere år, og så pludselig håndtere at blive fagforeningsformand.

Der var spørgsmål om tillidsrepræsentanternes faglige arbejdsvilkår, om hvordan vi skulle få flere medlemmer i fagforeningen og om mulighederne for at skabe en bedre økonomi.

Der var ris og ros, og et hip til bestyrelsen om at stoppe ”ævl og kævl” som kun vil skade medlemmernes interesse. Kandidaterne kvitterede ved i fællesskab at opfordre til en god og sober tone i valgkampen – så der ikke skal bruges tid på at klinke skårene når den nye formand er valgt.

Hvordan vælges den nye formand

Endelig var der nogle faktuelle spørgsmål om hvordan en ny formand vælges idet kun de færreste i dag kan huske, hvornår der sidst var ”kampvalg” om tillidsposter i fagforeningen. Og vi skal da også omtrent 25 år tilbage for at finde en tilsvarende situation hvor der var flere kandidater opstillet end der skulle vælges. Så det er en ny situation for alle.

I nær fremtid vil vi beskrive valgreglerne – samt de lovændringer der forventes på det kommende delegeretmøde. Og løbende søge, at imødekomme de ønsker om uddybende information der udspringer af valgmøder.

De to kandidaters valggrundlag vil blive offentliggjort på hjemmesiden og udsendt til alle medlemmer i slutningen af januar, i god tid før delegeretmødet 28. april 2016. Så derfor er fokus lige nu på hvad det enkelte medlem egentlig forventer af en ny formand. Det kom ganske godt til udtryk på mødet gennem de mange spørgsmål til kandidaterne, der fik travlt med at svare på det hele. Og efter en times tid var spørgelysten udtømt, og der var en udtalt tilfredshed over forløbet - og klapsalver til kandidaterne.

Kredsformand Carl – Johan Rosengren afsluttede arrangementet med ordene: ”Når de delegerede skal tage stilling til formandskandidaterne på det kommende delegeretmøde, så håber jeg, at de har afstemt det med medlemmerne – og stemmer ud fra deres samvittighed”.

Hvem er de to kandidater egentlig

Birthe Østergaard Petersen har været ansat i DSB siden 1981. Blev uddannet som sikkerhedsassistent og var derefter køreplanlægger i en lang årrække, herunder også sektionsleder, Hun er gift med Johnny, som er lokomotivfører i DSB, og bor i Ålsgaarde. Birthe har været næstformand i HK Trafik & Jernbane i ca. 7 år. I det faglige arbejde er hendes arbejdsområder kompetenceudvikling, psykisk arbejdsmiljø, overenskomstforhandlingerne i stat og kommune samt direkte faglig behandling af større og principielle sager fra medlemmerne de sidste 1½ år.

Dennis Alex Jørgensen har været ansat i DSB siden 1985 som stationsbetjent og er i dag chef for Operationslederne i S-tog og det Trafikale beredskab i DSB. Han er gift og bor i Solrød. Som næstformand for Chef – lederkredsen og tillidsrepræsentant, tager han sig fagligt af alle typer sager for sine medlemmer i DSB, med mindre de sendes videre til de faglige medarbejdere i sekretariatet. Han har derudover de sidste par år især arbejdet med kompetenceudvikling for sine medlemmer med henblik på at gøre dem ”uddannelsesparate”, dvs. at de om nødvendigt gennem en kompetenceafklaring og efteruddannelse kan opnå dokumentation for deres kompetencer eller bare kommer videre med deres karriere.