Fraværende ledelse i SKAT

10. december 2015  |  Sjælland

SKAT har svigtet medarbejderne og skatteborgerne, indser HK Stat Sjælland efter en rundtur til skattekontorerne i Region Sjælland.

SKAT's logo

Det er prisværdigt, at medarbejderne i SKAT fortsat bevarer motivationen og trofast møder på arbejde hver dag. Medarbejdere er blevet flyttet rundt mere eller mindre tilfældigt, og højtuddannede medarbejdere bruger tiden på at kontrollere petitesser, der hverken batter det ene eller andet i skattekassen.

Det mener Estrid Husen, formand for HK Stat Sjælland. Hun har netop gennemført besøg på de 8 skattekontorer i Region Sjælland og har lagt ører til fortællinger fra medarbejdernes hverdag. Og det er ikke for sarte ører, hvis man i øvrigt går ind for, at enhver betaler den skat, de skal.

Meldingen fra medarbejderne er, at ”de ved godt, hvor pengene er”. Underforstået, hvilke selskaber og personer der bør kontrolleres nøjere, men det er der ikke ressourcer til. Til gengæld er der højtuddannede ressourcer til at kontrollere mindre komplicerede selvangivelser, som nyuddannede kunne klare.

Udfordring

- Det er mit indtryk efter besøgene, at SKAT har en organisatorisk udfordring. Det handler ikke kun om flere ressourcer. Ja, medarbejderne i SKAT griner nærmest af, at skatteministeren vil ansætte ca. 400 nye medarbejdere, fordi EFI, det elektroniske inddrivelsessystem, ikke virker. Det forslår ikke alene. Organisationen bør også ændres, så medarbejdernes kompetencer bruges, hvor de gør mest nytte, siger Estrid Husen.

Hun oplevede en del frustration blandt de medarbejdere, hun talte med, over den megen negative omtale af SKAT, men det var faktisk ikke det dominerende emne.

- Det er usikkerheden og frustrationen over, at de ikke kan få lov til at udføre deres arbejde så godt, som de både kan og vil.

- Som skatteborger og som formand for en fagforening ærgrer det også mig. Politisk er der alt for lille opmærksomhed om samfundets indtægter. Det er, som om SKAT sejler uden hverken politisk eller administrativ ledelse. Det har smittet af på danskernes tillid til SKAT – og vilje til at bidrage til fællesskabet.

- Jeg frygter, at den medarbejder, som fortalte, at vi næppe har set den sidste store skandale på skatteområdet grundet manglende ressourcer til kontrol, får ret. Det vil rokke yderligere ved vores tillid til SKAT.

- Der er efter min mening behov for langsigtet ro og planlægning, så borgerne atter får tillid til SKAT, vurderer Estrid Husen.

Læs også: Muffins og moralsk opbakning til SKAT medarbejdere

Stat Arbejdsmiljø