Sampension investerer milliarder i danske boliglån

10. december 2015  |  HK Kommunal  |  HK Stat

Er du interesseret i, hvordan din pensionsformue bliver investeret? Så læs med her.

De fleste, der ejer hus, lejlighed eller sommerhus, kender til spændingen omkring faldende eller stigende renter på boliglånet. Men de færreste er klar over, at det blandt andet er pensionsselskaberne, der i sidste ende køber lånene og dermed er med til at bestemme renten. Når en boligejer låner penge i et realkreditselskab, sker der det, at realkreditselskabet sælger en obligation på det finansielle marked. Pengene kan boligejerne så bruge til at købe en bolig for. Men har du nogensinde overvejet, hvem der køber alle de obligationer, der strømmer ud på markedet?

Det gør, blandt mange andre, dit pensionsselskab Sampension, der i dag ejer danske realkreditlån for mere end 20 mia. kroner. Investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen forklarer her, hvad gavn alle de boliglån gør for pensionsformuen?

Du ejer både ejendomme og skove

- Helt overordnet bidrager danske realkreditobligationer med en høj grad af sikkerhed i den samlede formue. Vi har mange spændende investeringer i alt fra ejendomme, skove, direkte i virksomheder og andre aktiver med højere risiko. Realkreditobligationer er noget af det mest sikre, og det er vigtigt at have en spredning med både sikkerhed og muligheden for et højt afkast, siger Henrik Olejasz.

Renten er meget lav, får I overhovedet noget for pengene?

- Det er selvfølgelig en udfordring for alle investorer i disse år. Men den lave rente har indflydelse på alle typer af rentebærende investeringer. Og sådan set også på priserne for alle andre typer af investeringer. Derfor forholder vi os mest til, hvordan vi får mest i afkast i forhold til risikoen. Inden for obligationer vurderer vi derfor realkreditpapirerne i forhold til statsobligationer og andre obligationer og vurderer så, hvad der er bedst for os. Selve renteniveauet i samfundet har vi ikke indflydelse på.

Mange boligejere betaler under en halv procent i rente, hvordan kan det være en god forretning for jer?

- Langt størstedelen af de realkreditobligationer, Sampension placerer kundernes penge i, er de lange fastforrentede. I år alene har vi placeret cirka 25 milliarder kroner her til en rente, der typisk er 3 eller 3,5 procent over 30 år. Når vi taler de kortere, det mange kender som flexlån, er det rigtigt at fortjenesten er i en helt anden kategori, og vi har heller ikke nær så mange penge placeret her. Det er stadig noget, der giver et positivt afkast, men slet ikke noget, der står mål med de fastforrentede realkreditobligationer.

Kunne I så finde på at købe flere realkreditpapirer?

Ja, det vil vi faktisk meget gerne. Vi har allerede investeret gradvist mere i de lange fastforrentede obligationer, netop fordi de er attraktive i forhold til andre obligationer. Vi følger også de korte flexlån tæt og er klar til at slå til, hvis prisen er den rigtige. I sidste ende handler det om, at vi har meget stor tillid til de danske realkreditinstitutters kreditværdighed og til det danske boligmarked, som grundlæggende er i en rigtig god forfatning.

Sidst opdateret 15. december 2015 kl. 10:40

Pension