Fleksjobbere har fået egen klub

11. december 2015  |  Nordjylland  |

- Klubben skal være netværk for en gruppe ansatte med særlige udfordringer, siger initiativtager til nordjysk HK-fleksjobklub.

- Interessen for fleksjob-klubben er helt overvældende, siger initiativtager Gitte Møller Pedersen.

Ansatte i fleksjob på nordjyske HK-arbejdspladser har fået deres egen klub.

Knap hundrede HK-medlemmer har foreløbig tilsluttet sig klubben, der blev startet på et møde 7. december i HK-huset i Aalborg.

- Jeg har oplevet, at kolleger uden fuld arbejdsevne som er ansat i – eller godkendt til – fleksjob, har stort behov for et netværk. Vi har mange fælles udfordringer, som vi kan støtte hinanden i, siger Gitte Møller Pedersen, der har taget initiativ til klubben.

Selv er hun ansat i fleksjob hos Region Nordjylland, og det var i hendes arbejde med at etablere en kommunom-uddannelse tilpasset mennesker, der ikke kan arbejde fuld tid, hun kom i kontakt med en lang række nordjyske fleksjobbere.

- Rigtig mange skrev eller ringede til mig og gav udtryk for, hvor glade de var, fordi der blev taget initiativer for dem. Nogle var endog så glade, at de græd i telefonen. Jeg opdagede, hvor stort behov fleksjobbere har for netværk, fortæller hun.

Med hjælp fra HK Nordjylland kontaktede hun alle fagforeningens fleksjobbende medlemmer med en indbydelse til det stiftende møde.

- Interessen var helt overvældende. Jeg troede, at det måske skulle blive en lille ”hygge-klub,” men hele 96 kontaktede mig om, at de gerne ville være med, fortæller Gitte Møller Pedersen, der er tovholder for klubben.

Behov for netværk
Omkring tredive fleksjobbere fra både offentlige og private arbejdspladser deltog i det stiftende møde, hvor mange havde ideer til kommende aktiviteter.

Således blev nævnt forskellige foredrag med relevans for målgruppen, men ikke mindst var ønsket om netværk og sparring udtalt.

- Det vil være godt, hvis vi kan finde sammen i mindre grupper for at tale om fælles udfordringer, mente en deltager, som blev fulgt op af andre:

- Som fleksjobber skal man selv finde ud af, hvordan man kan tackle situationer. For eksempel i forhold til kolleger, der ikke helt forstår, at man går tidligt, selvom der er travlt, fordi man ikke KAN arbejde fuld tid. Og at man IKKE er heldig, fordi man kan gå tidligt. Det vil være rart at tale med nogen i samme situation.

En deltager ønskede dialog med politikere:

- Lad os få nogle politikere på banen, så vi kan åbne deres øjne for fleksjobbernes vilkår, lød det.

Og netop dét blev der lejlighed til på mødet, hvor regionsrådsmedlem Thomas Hav (S) fortalte om sit syn på det fleksible arbejdsmarked.

Fleksjobklubben kan kontaktes via Facebook

Netværk Sygdom Arbejdsmarked