Karrierehop får jobbet til at ændre karakter

14. december 2015  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |  Lars Friis

Et trin op ad karrierestigen er et farvel til vante og trygge positioner og et goddag til mange bolde i luften. Ifølge en chef på Mors, der har taget hele turen fra kontorelev, betyder det også større udsyn, overblik og bedre mulighed for at sætte retningen og skabe resultater.

Hvis du får lyst til en stilling højere oppe i hierarkiet, skal du blandt andet forvente, at dine relationer forandres, at din ekspertviden ikke længere skal bruges i samme omfang som tidligere, og at du i fremtiden skal agere mere tålmodigt. Til gengæld får du også en bedre mulighed for at gøre en forskel, præge udviklingen og påvirke den politiske dagsorden.

Erfaringerne kommer fra Henrik René Christensen, job- og borgerservicechef og fungerende social- og sundhedschef i Morsø Kommune. Han begyndte som elev i kommunen for 32 år siden, og efter en omstrukturering gik han "over night" fra at være afdelingsleder for 100 medarbejdere til at være strategisk chef for 900. Sammen med andre chefer, der har prøvet noget tilsvarende, fortæller han om sine oplevelser i et tema om "Lederudvikling" i det nummer af Magasinet Offentlig Ledelse, der netop er udkommet.

At man sammen med dem, man er chef for, med mellemrum kan høste frugten af en stor bedrift, er ifølge Henrik René Christensen en af de store gevinster som chef. Han nævner konkret det at vende et jobcenter med dårligt arbejdsmiljø til et sted, som fungerer.

- At skabe sådanne resultater er det fedeste i verden, siger han til magasinet.

Nyt hæfte om karrierehop

Temaet "Lederudvikling" tager udgangspunkt i et projekt i Væksthus for Ledelse, hvorfra resultaterne er publiceret i et 32-siders hæfte med navnet "Pas på trinet". Det udsendes sammen med det nye nummer af Offentlig Ledelse til alle ledermedlemmer af de tre organisationer Dansk Socialrådgiverforening, Socialpædagogerne og HK Kommunal.

I projektet indgår en undersøgelse i form af interviews med 34 kommunale og regionale ledere, hvor fokus især har været på opgaver, udfordringer og særlige oplevelser i overgangen fra et ledelsesniveau til et andet. Hensigten er dels at give de ledere, der overvejer eller er i gang med et karriereryk, et indtryk af de forventninger, de skal leve op til på et højere ledelsesniveau, dels at formidle en bedre forståelse af sammenhængen mellem de forskellige niveauer i ledelseskæden til alle ledere.

Se begge publikationer via disse link:

Magasinet Offentlig Ledelse (Pdf på 20 sider)

"Pas på trinet" (Pdf på 32 sider)