Maven taler for sig selv

14. december 2015  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Arbejdsgivere må ikke forskelsbehandle jobansøgere på grund af graviditet. Alligevel når højgravide Ninna Sørensen sjældent længere end til jobsamtalen.

Ninna Sørensen

Dagen efter, at Ninna Sørensen havde fortalt, at hun var gravid, gik virksomheden konkurs. FOTO: Mark Knudsen

Ninna Sørensen tager godt imod i parcelhuset lidt uden for Køge. Et par flyttekasser på stuegulvet er det eneste bevis for, at hun og kæresten kun har boet i huset i en måneds tid. Det skal være rammen om det nye liv, de har skabt sammen, og som stadig befinder sig i maven på sin mor.

På næsten samme tid, som parret bar flyttekasserne ind huset, var der en intens debat i medierne og især på sociale medier om en gravid og jobsøgende kvinde.

Sagen handlede om en arbejdsløs og gravid kvinde, der havde søgt et barselsvikariat. Til samtalen havde ikke hun nævnt noget som sin graviditet. Det nævnte hun først, da hun samtidig takkede ja til jobbet. Kvinden ville på grund af sin egen barsel kun kunne arbejde i tre af de fem måneder, vikariatet varede. Den nye information betød, at kvinden alligevel ikke fik jobbet. Hun bragte sagen for Ligebehandlingsnævnet, hvor den endte med, at hun fik en godtgørelse på 65.000 kroner. Afgørelsen blev truffet af et enigt nævn, og loven er helt klar. Kvinden har ingen pligt til at fortælle om sin graviditet. Og arbejdsgivere må ikke diskriminere på baggrund af graviditet.

Lange blikke på stor mave
Store dele af debatten handlede ikke om loven som sådan – men derimod om moral og samvittighed og ærlighed i den samme situation, som Ninna Sørensen i skrivende stund befinder sig midt i.

Da hun havde set de to streger på graviditetstesten, brugte hun ikke meget tid på at overveje og planlægge, hvornår hun ville indvi sin arbejdsgiver og kolleger i de lykkelige omstændigheder.

- Vi har det rigtig godt med hinanden og kender hinanden godt. De ville straks kunne se på mig, at der var noget. I mit job skulle jeg også ind i mellem løfte tunge ting, som jeg ikke ville kunne som gravid. Så jeg kunne lige så godt sige det, fortæller hun.

Dagen efter den gode nyhed og lykønskningerne fulgte en dårlig nyhed. Virksomheden var gået konkurs. Ninna Sørensen havde ikke længere et job.

Hun er nu på dagpenge og skal som alle andre dagpengemodtagere søge mindst to job om ugen. Ninna Sørensen søger blandt andet sine job via et vikarbureau. Det går ret godt for hende, og hun bliver løbende indkaldt til samtaler.

- Min mave er vokset stærkt, så selv om jeg havde løst tøj på, var det svært at skjule min graviditet. Der er ingen, der har sagt noget til samtalerne, for det må de ikke. Men de kigger lige på maven, og det hænger i luften, selv om det ikke bliver nævnt med ord, fortæller Ninna Sørensen.

Hun ved godt, hvad hun synes, der er det rigtige at gøre.

Læs resten af artiklen og få gode råd om at fortælle om graviditet på arbejdspladsen i det nyeste nummer af Fagbladet IMI

Stemmer fra jobkøen Love og rettigheder Ledig Barsel