Trecifret millionbeløb for at flytte en styrelse

14. december 2015  |  HK Stat  |

Augustenborg

Det nuværende Augustenborg Slot blev opført i 1700-tallet som bolig for hertuger, indtil disse tabte deres besiddelser ved krigen i 1848. Siden har det fungeret som kaserne, kvindeseminarium og senest som psykiatrisk hospital. Kilde: denstoredanske.dk. Fra 2016 skal slottet huse en del af NaturErhvervstyrelsen.

NaturErhvervstyrelsen har regnet ud, at det kommer til at koste 184 millioner kroner at flytte 392 af dens arbejdspladser fra København til Sønderjylland. Beløbets størrelse overrasker ikke HK Stats næstformand, som mener, at regeringen har afsat alt for få midler til udflytning af statsjob.

Ifølge et skøn fra NaturErhvervstyrelsen vil udflytningen af 392 jobs fra hovedstaden til provinsen koste 184 millioner kroner i perioden 2016 til 2019. Det skriver Berlingske 13. december 2015, efter at avisen har fået aktindsigt i styrelsens vurdering af flytteomkostningerne.

Læs på politiko.dk: Kæmpe-regning for at flytte jobs til provinsen

NaturErhvervstyrelsens beregninger viser ifølge avisen også, at det efter 2019 vil koste godt 30 millioner ekstra om året, at styrelsen bliver spredt ud på 3 adresser – Tønder, Augustenborg og den nuværende i København – og dermed skal føre hus flere steder samtidigt. Dertil kommer renovering af Augustenborg Slot, der ifølge vurderingen vil beløbe sig til ’et trecifret millionbeløb’.

Beløbet svarer til, at det i gennemsnit vil koste 450.000 kroner at flytte en medarbejder. Udgiften er realistisk, vurderer vicedirektør i tænketanken Kraka Jens Hauch, som sammenligner med, hvad det kostede at flytte Sikkerhedsstyrelsen til Esbjerg i 2004.

For næstformand i HK Stat Peter Raben er beløbsstørrelsen ikke overraskende.

- Erfaringer fra Norge viser, at udflytning kan koste fra dette beløb og op til næsten en million pr. medarbejder. Omkostninger til ombygning og indretning af lokaler kan være store, især hvis indretningen skal være som storrumskontorer, siger han til TV2 News.

Kun 15 procent af styrelsens 392 medarbejdere vil sige ja til at flytte. Det betyder ifølge Peter Raben ekstra udgifter til ansættelse af vikarer og til rekruttering af nye medarbejdere. Dertil kommer oplæringstid for de nyansatte på op til et år. Det kan gå ud over betjeningen af borgere og virksomheder, påpeger han.

Regeringens 400 millioner forslår ikke

Foreløbig har regeringen afsat 400 millioner kroner til udflytning af statslige arbejdspladser i 2016. Ifølge HK Stat rækker det ikke langt.

- De direkte og indirekte omkostninger ved flytningerne er undervurderede. 400 millioner svarende til cirka 100.000 kroner pr udflyttet medarbejder og er klart alt for lidt. Vi er dybt bekymrede over, at udflytningen af statslige arbejdspladser er underfinansieret, siger Peter Raben.

Han understreger, at HK Stat gennem dialog med regeringen, politiske partier og borgmestre vil arbejde for, at der også på finansloven for 2017 afsættes penge til udflytningen.

Miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) siger til Berlingske, at tallene fra NaturErhvervstyrelsen er udtryk for ’meget foreløbige skøn’.

- Vi snakker om mange arbejdspladser, og derfor vil tallene også blive forholdsvis høje. Jeg er helt med på, at det ikke er en gratis omgang at flytte statslige arbejdspladser ud. Det har økonomiske omkostninger. Men det er en politisk prioritering, som vi ønsker den, lyder det fra ministeren.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK