100 kroner til HK'eren – 163 til topchefen

15. december 2015  |  HK Stat  |

Departementschefer og andre offentlige topchefer er langt bedre til at skaffe sig lønstigninger end deres medarbejdere. Mens departementschefernes løn voksede med 39 procent, fik fx HK’erne i staten 24 procent mere for deres indsats.

Med en gennemsnitsløn på næsten 1,9 millioner kroner om året – eller 156.000 om måneden – ligger landets 22 departementschefer milevidt over, hvad deres medarbejdere tjener. Gennemsnitslønnen for kontorfunktionærer i staten er i dag på godt 368.000 kroner om året inklusiv pension og tillæg.

Samtidig er topcheferne begunstiget af den såkaldte Matthæus-effekt: Til den, som meget har, skal mere gives. For også hastigheden, hvormed chefernes løn stiger, overgår langt de menige medarbejdere.

Det viser tal fra Moderniseringsstyrelsen, som ugebrevet A4 skriver om 14. december 2015 og beregninger af de statslige kontorfunktionærers løn og lønudvikling, som OAO har foretaget for HK.DK.

Læs på A4: Offentlige topchefers lønninger på himmelflugt

Ifølge Offentligt Ansattes Organisationer steg de statsansatte HK’eres lønninger fra 2006 til 2015 med 23,9 procent. I samme periode steg departementschefernes lønninger med 39 procent. Sagt på en anden måde: Hver gang en HK'er får 100 kroner mere i løn, får topchefen 163 kroner mere lagt til sin gage.

Nogenlunde samme forhold er der mellem lønudviklingen for kommunale topchefer i den ene ende af skalaen og SOSU-assistenter og omsorgs- og pædagogmedhjælpere i den anden, fremgår det af A4’s artikel. Her kritiserer arbejdsmarkedseksperten professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet de offentlige topledere for at skrabe til sig, mens deres medarbejdere må holde igen:

- Det er forargeligt, at dem, der står og messer, at der ikke er råd til lønstigninger til almindelige mennesker, giver sig selv endnu højere lønstigninger, siger han.

Omvendt mener formanden for Offentlige Chefer i Djøf, Henning Thiesen, at stat, regioner og kommunerne betaler passende for deres topchefer:

- De offentlige arbejdsgivere betaler ikke mere, end de er nødt til at betale. Man må op på et vist lønniveau, hvis man vil have de rigtige mennesker til at drive de store offentlige virksomheder, siger han til A4.

I HK Stat efterlyser næstformand Peter Raben en mere ligelig udvikling mellem medarbejderes og topchefers lønninger i staten:

- Der er noget skævt i udviklingen, når topchefer har en væsentlig højere lønudvikling end almindelige medarbejdere, som yder en kæmpemæssig indsats og holder hjulene i gang, siger Peter Raben.

Han efterlyser en mere parallel udvikling mellem topchefernes og de almindelige medarbejderes løn. Og tilføjer, at det skriger til himlen, at topcheferne kan opnå så markante lønstigninger, når det ikke en gang var muligt at blive enig med daværende finansminister Bjarne Corydon (S) om at sikre de lavest lønnede i staten mindst 19.500 kroner om måneden ved overenskomstforhandlingerne i februar 2015.

Løn HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK