Husk arbejdsmiljøet, smilet og respekten

15. december 2015  |  Sydjylland  |  Hanne Kaergaard Mathiasen

HK Handel Sydjyllands formand ser tilbage på år 2015 og kommer med fem faglige ønsker for 2016.

Julen nærmer sig med hastige skridt, og inden længe skriver vi 2016.
Det er blevet tid til at se tilbage på året, der snart er gået, kikke frem og måske komme med nogle ”juleønsker”.

2015 har været året, hvor vi i HK satte ekstra meget fokus på det gode arbejdsmiljø.
Vi ved alle, at et godt arbejdsmiljø er til gavn for alle - både medarbejdere og virksomheder.
Derudover viser flere undersøgelser, at lige netop arbejdsmiljø er det, der optager mange af vores medlemmer rundt omkring ude på arbejdspladserne, om det så er det fysiske eller psykiske.

Masser af arrangementer om arbejdsmiljø

Vi havde derfor den 28. april (international arbejdsmiljødag) valgt at indkalde alle vores tillidsvalgte, både arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter til en temadag, hvor vi om formiddagen havde fokus på, hvad der rørte sig ude på arbejdspladserne.

Efter frokost havde vi besøg af Pernille Rosenkrantz-Theil, der fortalte sin historie om at gå ned med stress. Om aftenen var alle medlemmer inviteret til at høre Pernilles historie, og vi kan vist roligt sige, at rigtig mange benyttede sig af denne mulighed.

Vi har løbende hen over året - og i særlig høj grad i uge 43 - haft forskellige arrangementer relateret til arbejdsmiljø rundt omkring i hele HK Sydjyllands område.

Uddannelse af tillidsvalgte - for kollegernes skyld

2015 var også året, hvor vi har været i gang med at besøge alle vores arbejdsmiljørepræsentanter i HK Handel Sydjylland. Og bare rolig, hvis vi endnu ikke er nået til dig, for vi forsætter i 2016 med at besøge vores tillidsvalgte, hvor vi får en snak om de uddannelsesmuligheder, vi i HK kan tilbyde dem.

Der er en lang række gode kurser, der er med til at styrke de tillidsvalgte i deres rolle på arbejdspladsen.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi i HK Handel Sydjylland gerne ser, at alle vores tillidsvalgte tager disse kurser, ikke blot for vores eller deres egen, men lige så meget for alle deres kollegers skyld.

Juleønsker: Snak arbejdsmiljø, giv os besked, gør andre glade

Nu er jeg så nået til det punkt i min julehilsen, hvor jeg vil komme med nogle ”juleønsker”.

På min liste har jeg fem faglige ønsker, som ikke koster noget rent økonomisk, men blot koster lidt omtanke for hinanden:

1. At vi rundt omkring på arbejdspladserne taler meget mere om det gode arbejdsmiljø og om, hvordan vi alle kan være med til at fremme det. Har du nogensinde tænkt på, hvad du selv kan gøre for at få smilet frem i ansigtet på dine kolleger?
  2. At alle vores medlemmer husker at give os besked, når I får nyt arbejde, ny mail eller der sker andre ændringer i jeres arbejdsliv. For i HK får vi ikke automatisk disse oplysninger, hvis I ikke retter dem inde på Mit HK.
  3. At vores tillidsvalgte husker at give besked til os, når de er blevet valgt eller genvalgt som arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant. Og husk: Vi kommer gerne ud og deltager i jeres generalforsamlinger på arbejdspladsen.
  4. At vi får flere tillidsvalgte. Så har I på jeres arbejdsplads talt om, at det kunne være en rigtig god ide at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant? Ved alle på jeres arbejdsplads, hvem jeres tillidsvalgte er?
  5. At vi alle - uanset hvor vi arbejder - bliver bedre til at tale ordentligt til og om hinanden. For uanset hvor vi er, og hvor stressede vi er, så er det bare ikke OK at tale grimt til hinanden. Vi er alle medmennesker og fortjener hinandens respekt. Vi kunne måske alle øve os i at tale pænt og smile til hinanden. Måske skulle vi alle sætte os som mål, at vi gør nogle kolleger eller andre personer på vores vej lidt mere glade, bare ved at stikke dem et smil. Det er da et forsøg værd - ikke mindst i denne her søde juletid, som for mange kan være ekstra stressende.

Jeg vil slutte min lille julehilsen med at ønske jer alle en rigtig glædelig jul samt et godt nytår med håb om, at I hver især får tid til at slappe af og nyde den sammen med famille og venner.

Handel Arbejdsmiljø Arbejdsmiljørepræsentant Tillidsrepræsentant

Vil du vide mere om HK Handel Sydjylland?

Klik og læs