Lægesekretærer har overtaget vagttelefon

15. december 2015  |  MidtVest  |  HK Kommunal  |  DL  |

I Røntgenafdelingen på Regionshospitalet Holstebro er det ikke længere lægerne men lægesekretærerne, der tager vagttelefonen, når den ringer.

Det er gennem vagttelefonen i Røntgenafdelingen, at de andre afdelinger på Regionshospitalet Holstebro og de praktiserende læger i området ringer og anmoder om en akut undersøgelse. Og der kommer rigtig mange opkald til telefonen. Så mange, at de 10 læger i røntgenafdelingen havde svært ved at nå andre opgaver, når de på skift passede telefonen.
Derfor kom lægerne på et lederseminar i februar 2015 med forslag om, at lægesekretærerne overtog pasningen af vagttelefonen i tidsrummet 7.15 til 15, og lægesekretærerne var positive.
- Vi var lidt spændte, da forslaget kom. Men vi var ikke i tvivl om, at vi kunne løfte opgaven, og generelt vil vi gerne have flere opgaver, når muligheden byder sig, fortæller fællestillidsrepræsentant for lægesekretærerne Susanne Sterner og den fagligt ansvarlige lægesekretær Karina Wirenfeldt.

Gode erfaringer

Karina Wirenfeldt (til venstre) og Susanne Sterner ved vagttelefonen.

Karina Wirenfeldt (til venstre) og Susanne Sterner har gode erfaringer med at passe vagttelefonen i Røntgenafdelingen på Regionshospitalet Holstebro.

Efter en prøveperiode på tre måneder blev forsøget lige omkring sommerferien gjort permanent, og nu skiftes fire af de i alt 10 lægesekretærer i Røntgenafdelingen til at passe telefonen.
- Vi har i gennemsnit vagttelefonen én dag om ugen, og erfaringerne er rigtig gode, fortæller Susanne Sterner og Karina Wirenfeldt, der begge indgår i teamet omkring vagttelefonen.
En evaluering har vist, at der i gennemsnit er 17-18 opkald til vagttelefonen om dagen, hvor af tre går videre til en læge. Resten tager lægesekretærerne sig af.
Sekretærerne har desuden fået overdraget visiteringsopgaven på udvalgte undersøgelser. Er sekretæren i tvivl om en visitering, spørger hun lægen, eller lader henvisningen gå til visitering hos lægen.
- Det er en kæmpe aflastning for lægerne, der når rigtigt meget mere i forhold til tidligere. Nu kan de bruge den tid, de før brugte på at passe vagttelefonen, til at diktere resultaterne af patientundersøgelserne, og der er mere ro på, fordi de ikke blive forstyrret af telefonen. Den delvise overdragelse af visiteringsopgaven frigiver også meget tid hos røntgenlægerne.
- Når vi har vagttelefonen, kan vi med det samme stille telefonen videre til den relevante røntgenlæge, som er i rummet MR, CT eller UL, hvis der er behov for det. Desuden kan vi holde øje med, at der kommer en visitering på undersøgelsen og, at der bliver fulgt op på henvisningen og, at undersøgelsen bliver booket rettidigt. Og flere læger giver udtryk for, når de ringer til Røntgenafdelingen, at det er en god idé med den nye opgavefordeling. Desuden kommer det jo i sidste ende borgeren til gode, forklarer Susanne Sterner og Karina Wirenfeldt.

Opbakning giver tryghed

Susanne Sterner og Karina Wirenfeldt synes, at de nye opgaver har givet en spændende hverdag.
- Vi skal være på stikkerne, når vi passer vagttelefonen. Men pasningen er en god udfordring, og der er klare retningslinjer for, hvad vi skal foretage os, og det, sammen med den opbakning, vi har fra lægerne, gør, at vi er trygge ved opgaven, beretter de.
Susanne Sterner og Karina Wirenfeldt er da heller ikke i tvivl om, at de vil sige ja, hvis det i fremtiden skulle blive aktuelt med flere nye opgaver.
- Vi er åbne for forandring, lyder det.

Arbejdsmarked HK-medlemmer Udvikling

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat