Vibeke tager springet til ny branche

15. december 2015  |  MidtVest  |

Ledig og hvad så? Efter mange år i den grafiske branche er medlem af HK MidtVest Vibeke Beier i gang med et kursus, der skal give hende job som operatør i industrien.

- Jeg har altid godt kunnet lide at lære nyt. Så da jeg fik muligheden for at komme med på kurset, tænkte jeg: Hvorfor ikke prøve det.
Sådan siger 58-årige Vibeke Beier, der i slutningen af august blev ledig, da det trykkeri, hun arbejdede på, måtte skære ned, og hun blev fyret.
Vibeke Beier er uddannet bogbinder og har hele sit arbejdsliv været ansat i den grafiske branche. Men der er ikke så mange job at finde i branchen, som der har været. Så da Vibeke blev ledig, tænkte hun meget over, om det var tid at prøve noget andet.

Nye kompetencer

Vibeke Beier ved CNC-maskine.

Vibeke Beier vil på sigt gerne ud at arbejde ved en CNC-maskine.

Gennem sin fagforening HK MidtVest hørte Vibeke om et kompetencegivende kursus, som Jobcentret i Viborg Kommune og uddannelsesinstitutionen Mercantec i samarbejde med HK og 3F stod bag, og hun tog til infomøde i Viborg og besluttede efterfølgende at melde sig til.
Kurset startede i uge 46 og er på 16 uger plus fire ugers praktik og skal ruste Vibeke til et job i industrien.
- Jeg har foreløbig været på 14 dages svejsekursus og er i øjeblikket i gang med at lære drejning og fræsning. Herefter venter tegningsforståelse og arbejde med CNC, og det glæder jeg mig meget til. Jeg tænker, at det er computerstyring, som jeg gerne vil ud og arbejde med, fortæller hun.

I praktik

Vibeke Beier skal nu ud at finde en praktikplads, og hun glæder sig til at få prøvet sine færdigheder af.
- Jeg glæder mig til at komme i praktik og få en større fornemmelse af, hvad arbejdet går ud på, siger hun.
Mercantec hjælper med at finde praktikpladsen til Vibeke og de 13 andre ledige, der er tilmeldt kurset.
Kursisterne kommer fra Favrskov, Viborg, Skive og Holstebro Kommuner og har vidt forskellig baggrund. Foruden Vibeke Beier, som er bogbinder, er der blandt andet en it-supporter, driftsleder og lagermedarbejder på kurset.

Mangel på industriteknikere

- Baggrunden for kurset er, at der i øjeblikket er stor mangel på industriteknikere hos virksomhederne. Det er en mangel, der er opstået på grund af opsvinget, og fordi der ikke er blevet uddannet så mange industriteknikere, fordi de unge gennem flere år har valgt erhvervsuddannelserne fra, fortæller de to uddannelseskonsulenter Poul Erik Sørensen og Mette Gaml-Sørensen fra afdelingen Metalcraft og efteruddannelsescentret House of Technology på Mercantec.
- Derfor forsøger vi at få voksne med erhvervserfaring til at vælge den vej. Det kan være, at nogle af kursisterne på sigt vælger at blive voksenlærlinge og uddanne sig til industriteknikere. Andre vælger måske at gå direkte ud og arbejde i virksomhederne.
- Med de færdigheder, kursisterne har fået på kurset, vil de være i stand til at løse en række opgaver. De vil kunne aflaste industriteknikerne ved løsningen af mere simple opgaver, så industriteknikerne kan blive frigivet til mere komplicerede opgaver. Og vi håber, at virksomhederne vil tage godt imod dem og måske begynde tænke anderledes i planlægningen af produktionen, forklarer de.
Jobcentret og Mercantec måler succesen af kurset på antallet af beskæftigede, når kurset til foråret er slut.
- Er en stor del af de ledige kommet i job, vil vi følge op med endnu et kursus. Vi har allerede interesserede ledige på venteliste til et eventuelt nyt forløb, siger Poul Erik Sørensen og Mette Gaml-Sørensen.
Står du selv og overvejer uddannelse og måske et brancheskift, så kontakt vores uddannelsesvejledere. Se, hvornår der næste gang er uddannelsesvejledning.

Arbejdsmarked HK-medlemmer Job og uddannelse Kompetencer

Du kan også få vejledning om efteruddannelse

Bestil tid her

Følg HK MidtVest på Facebook