Medlemskab af fagforeningen sikrer to medlemmer 76.000 kr.

17. december 2015  |  Trafik og Jernbane  |

To yngre, deltidsansatte medarbejdere i DSB/7-Eleven havde rigtig lagt sig i selen, da det kneb med ressourcerne i deres butik – dog uden at kunne høste det fulde og fortjente udbytte af deres anstrengelser.

Den ene af de to medarbejdere fra butikken på Sjælland følte sig ikke helt sikker på, at hendes løn var rigtig. Hun havde nemlig igennem længere tid arbejdet rigtig meget og kunne ikke rigtig forstå, at hun ikke fik mere ud af det, end hendes lønsedler viste. Hun fik derfor et tjek af lønsedlen i HK Trafik & Jernbane.

Da kredsformand i Kommercielkredsen, Jens Andersen løb igennem lønsedlerne, kunne han tydeligt se, at medlemmet havde arbejdet rigtig meget. Hun havde godt nok fået sin timeløn for de timer, hun havde arbejdet ud over det antal timer, hun var ansat til. Men hun havde faktisk også arbejdet ud over hvad en fuldtidsansat skal arbejde – uden at få overarbejdsbetaling for det.

Tjek af lønsedler gav pote

Da HK Trafik & Jernbane og Kort & Godt A/S satte sig sammen og gennemgik lønsedler og timeregistreringer, viste det sig at medlemmet havde 37.000 kr. til gode i løn og overarbejdsbetaling. Det betyder samtidig, at Kort & Godt A/S skal indbetale ekstra 6.500 kr. til medlemmets pensionskonto. Under gennemgangen af medlemmets løn spurgte vi, om der kunne være andre i butikken, der var i samme situation. Og det viste sig, at et andet af vores medlemmer havde 27.000 kr. til gode – plus godt og vel 5.300 kr. ind på pensionskontoen.

Lønsedlerne er ikke gode nok

Kredsformand Jens Andersen glæder sig selvfølgelig på medlemmernes vegne over, at de nu omsider har fået deres penge. Men han ærgrer sig alligevel over, at virksomhedens lønsystem tilsyneladende er bygget op, så lønnen administreres på en måde, hvor lønmedarbejderne skal være meget ”inde over” medarbejdernes løn og hvor en banal forglemmelse kan få så store konsekvenser som i dette tilfælde.

Når overenskomstens bestemmelser tillige ikke er særlig nemme at ”gå til” samtidig med, at lønsedlerne fra Statens Lønsystem virker meget uoverskuelige for de fleste, så har vi faktisk alle de ingredienser, der skal til for at lave en kedelig cocktail, som hedder forkert og uforståelig løn, slutter Jens Andersen.

Medlemskab HK-medlemmer