Sørg for at fortælle din arbejdsgiver om langvarige skavanker

17. december 2015  |  HK Privat  |

Arbejdsgiveren skal tilpasse dine arbejdsopgaver, hvis du bliver diagnosticeret med en længere funktionsnedsættelse. Men det er vigtigt, at du orienterer din arbejdsgiver. Det viser to domme

Hvis du bliver ramt af en sygdom eller kommer ud for en ulykke, som betyder, at du ikke er i stand til at passe dit arbejde på samme måde som tidligere, er det helt afgørende, at du sørger for grundigt at fortælle sin arbejdsgiver om din helbredstilstand. Det viser to beslægtede sager, som HK tidligere på året har først på vegne af medlemmer for Højesteret.

- Vi har fået understreget, at arbejdsgiveren i vidt omfang har en forpligtelse til at ændre og til-passe en medarbejders arbejdsopgaver, hvis han eller hun får en funktionsnedsættelse af længere varighed på grund af en sygdom eller ulykke, der forhindrer en medarbejder i fuldt at varetage sine arbejdsopgaver på lige fod med andre medarbejdere, siger Klara Hoffritz, der er advokat i HK/Privat.

- Men samtidig viser sagerne også, at det i høj grad er op til den enkelte medarbejder at få orienteret sin arbejdsgiver nøje om sin helbredstilstand. Hvad er det for nogle opgaver, man er i stand til at klare - og hvilke man ikke er.

Fyret på grund af sygdom
I begge sager blev et HK/Privat-medlem opsagt efter 120-dages reglen. Det betyder, at en arbejdsgiver kan opsige en medarbejder med kun én måneds varsel, hvis man har 120 dages syge-fravær inden for 12 måneder.

Dette gælder dog ikke, hvis sygefraværet skyldes en funktionsnedsættelse.

I den første sag - der drejede sig om et medlem med leddegigt   mente Højesteret ikke, at det forkortede varsel kunne bruges. Sygdommen skyldes en funktionsnedsættelse, og arbejdsgiveren havde undladt at tilpasse arbejdsopgaverne, mente retten. Medlemmet fik en godtgørelse på ni måneders løn.

Havde ikke orienteret arbejdsgiveren godt nok
Anderledes gik det i den anden sag. Her var et medlem ramt af piskesmæld på grund af en trafik-ulykke. Og fik som følge heraf en funktionsnedsættelse, der gjorde, at hun ikke kunne arbejde fuldt ud. Hvilket som udgangspunkt også betyder, at 120-dages reglen ikke kan bruges, når sygefraværet skyldes lidelsen.

Men Højesteret vurderede ikke, at dette medlem havde fortalt sin arbejdsgiver tilstrækkeligt om sin helbredstilstand. Derfor kunne arbejdsgiveren ikke kunne forventes at tilpasse arbejdsopgaverne, idet han ikke vidste, at medarbejderen havde en funktionsnedsættelse af længere varighed.

- Arbejdsgiveren vidste selvfølgelig godt, at medarbejderen havde været ude for en ulykke og oplevede store gener ved det. Men dommen understreger, hvor vigtigt det er at fortælle sin arbejds-giver præcis, hvad det er, at lægerne vurderer, at man magter. Og at man skal gøre det, efter-hånden som man får besked fra lægerne, siger Klara Hoffritz.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK