Du kan bruge dine ubrugte uddannelsesdage fra 2015 næste år

17. december 2015  |  HK Privat

Fik du ikke brugt din overenskomstbestemte ret til selvvalgt uddannelse i 2015, kan du bruge dagene til næste år. Ubrugte uddannelsesdagene bliver nemlig automatisk sparet op, så du kan indløse flere på én gang. Og det er en fordel, for det kan bruges til at tage længere uddannelse

Der er efterhånden kun et par uger til, at vi skriver 2016. Hvis du ikke allerede har brugt din overenskomstbestemte ret til selvvalgt uddannelse, er der altså ikke mange dage tilbage at gøre det i. Men fortvivl ej. Der er i mange overenskomster mulighed for at overføre dagene til året efter.

- Selvvalgt uddannelse er din ret til at uddanne dig, som din arbejdsgiver ikke skal blande sig i. Det, eneste din arbejdsgiver skal, er at finde ud af med dig, hvornår du kan holde fri til at uddanne dig. Udgifterne er betalt af kompetencefonde, som også skal ”godkende” emnet, forklarer uddannelsespolitisk sekretær i HK/Privat Claus Agø Hansen.

Selvvalgt uddannelse findes i de fleste af HK/Privats overenskomster. Find ud af, om du har ret til selvvalgt uddannelse ved at kigge på hjemmesiden selvvalgtuddannelse.dk. Du skal kende din overenskomst for at kunne bruge hjemmesiden, og kender du ikke din overenskomst, kan du finde den på MitHK eller ved at ringe til din afdeling.

Mange selvvalgt uddannelsesdage
I de fleste af HK/Privats overenskomster findes selvvalgt uddannelse og muligheden for at overføre dagene. Og det er der gode grunde til at gøre.

- I overenskomsterne med selvvalgt uddannelse har medarbejdere mulighed for at bruge op til 10 dage om året på uddannelse efter eget valg. De fleste har mulighed for at gemme uddannelse fra op til tre år, altså 30 dage, siger Claus Agø Hansen og fortsætter:

- En af fordelene ved at spare uddannelsesdage op er, at man kan tage længere uddannelse. Vil man eksempelvis tage uddannelse på diplomniveau, kan ét modul snildt tage 16 dage. Men forventer man at ville bruge 30 uddannelsesdage på én gang, skal man nok lige gøre sin arbejdsgiver opmærksom på det. Det er jo halvanden måneds arbejde, man skal have fri.

Karrieretelefonen kan vise vejen
Har du brug for vejvisning i junglen af efteruddannelsesmuligheder eller hjælp til at tyde dine uddannelsesrettigheder i overenskomsten, kan du også ringe til Karrieretelefonen hver mandag mellem klokken 14 og 17 på 3330 4460.

- Karrieretelefonen er en vejviser og brobygger, der giver hjælp til selvhjælp. Man kan blandt andet blive klogere på mulighederne i HK og tilbud i det offentlige uddannelsessystem, fortæller Claus Agø Hansen.

Karrieretelefonen

Åben hver mandag kl. 14-17
Telefonnummer 3330 4460

Tjek dine uddannelsesmuligheder