Chef og medarbejder enige: JobBørs er en rigtig god ide

23. december 2015  |  Sydjylland  |

Dorthe Falcher, bladchef på Ugeavisen MidtSyd i Toftlund, brugte HK JobBørs, da hun ansatte HK’eren Pernille Jespersen. Det var en god oplevelse for dem begge.

Det gik hurtigt, da bladchef Dorthe Falcher (stående) kontaktede HK JobBørs: I løbet af et par uger var to HK’ere med de rigtige kvalifikationer ansat på Ugeavisen MidtSyd i Toftlund. En af dem er Pernille Jespersen (siddende) fra Haderslev, der som mediekonsulent blandt andet skal sælge annoncer til avisen.

Dorthe Falcher manglede nogle medarbejdere til Ugeavisen MidtSyd i Toftlund. Og det skulle gerne gå lidt stærkt. Men samtidig skulle det være de rigtige.

Så derfor passede det som hånd i handske, da bladchefen en aften sidst i oktober på et medlemsmøde i Gram Handelsklub mødte Karin Sloth Olesen fra HK Sydjylland.

På mødet holdt Karin Sloth Olesen et oplæg om HK JobBørs i HK Sydjylland, hvor hun som jobkonsulent matcher arbejdsgivere og HK-medlemmer, når et job skal besættes.
Dagen efter mødet spurgte Dorthe Falcher, om Karin Sloth Olesen kunne hjælpe hende.

I løbet af få dage fik Karin Sloth Olesen kontaktet en række HK-medlemmer fra JobBørs-databasen med de rigtige kvalifikationer.
Og et par uger efter mødet i handelsklubben var to af HK-medlemmerne ansat på Ugeavisen MidtSyd som henholdsvis mediekonsulent og salgsassistent.

Meget lettere og hurtigere med HK JobBørs

- HK JobBørs er en rigtig god ide. Det gør processen meget lettere og hurtigere for os, for vi kunne sagtens have fået 70-80 ansøgninger til hvert job. Det vil sige, at vi skulle have brugt tid og energi på at gennemgå dem – også de ansøgninger, hvor man tænker ”hvorfor søger de dog det her job?”, siger Dorthe Falcher.

- I stedet fik vi nu nogle få, men relevante ansøgninger fra håndplukkede kandidater med de rigtige kvalifikationer, og det var en fantastisk lettelse, tilføjer hun.

Dorthe Falcher er så begejstret for konceptet med HK JobBørs, at hun har delt sine gode erfaringer med sit netværk og med koncernens HR-chef.
- Og jeg vil helt sikkert bruge HK JobBørs, når jeg igen får ledige stillinger, siger hun.

Hvad er det vigtigste?

Jobbet som mediekonsulent gik til 31-årige Pernille Jespersen, som havde første arbejdsdag på avisen i Toftlund 10. december.

Hun er uddannet markedsføringsøkonom og var blevet ledig 1. september på grund af omstruktureringer hos hendes tidligere arbejdsgiver, Bestseller, som nedlagde hendes stilling.

Så hun fik en behagelig overraskelse, da hun blev ringet op af Karin Sloth Olesen fra HK Sydjylland angående jobbet i Toftlund.

- På det tidspunkt anede jeg slet ikke, at HK JobBørs eksisterede. Men det blev en rigtig god oplevelse. Stillingsannoncer er tit lavet som en laaaaaang ønskeseddel over en masse kompetencer, som man gerne skal komme med. Det kan være svært at se præcist, hvad arbejdsgiveren egentlig vil have. Men her kunne Karin fortælle mig, hvad der var det allervigtigste i jobbet – og hun kunne se, at det matchede det CV, jeg havde lavet på Jobnet.dk. Det gjorde det nemmere for mig at søge jobbet, siger Pernille Jespersen.

- Samtidig er det en dejlig følelse at blive ”udvalgt” af HK JobBørs. Det er en måde at komme ”frem i køen”, for jobbet blev jo slet ikke slået op, siger hun.

[Se video med Dorthe og Pernille om HK JobBørs]

Skynd jer at blive medlemmer af HK!

Pernille pointerer, at hun selv har gjort en del for at finde et nyt job: Blandt andet har hun udfyldt sit CV på jobnet.dk til punkt og prikke, og hun har søgt adskillige job på egen hånd. Så hun kunne nok også på et tidspunkt have fundet et job uden hjælp fra HK JobBørs.

- Men hvis man nu har været det samme sted i 20-25 år, kan det være en stor mundfuld at blive fyret og være nødt til at søge nyt job – specielt hvis man ikke er så god til at sælge sig selv i en ansøgning. Også for den slags ledige kan HK JobBørs være en stor hjælp, tror jeg.

- I hvert fald har jeg nu fortalt mine ledige venner og bekendte om HK JobBørs. Og jeg har sagt til dem, at hvis de ikke er medlemmer af HK, så skal de se at blive det. For JobBørs er en fantastisk god ide, siger Pernille Jespersen.

Pressemeddelelse: HK JobBørs har skaffet 74 sydjyder et job

Over 400 danskere har fået job via HK JobBørs