Et godt råd fra HK JobBørs: Vær præcis når du udfylder dit CV

23. december 2015  |  Sydjylland  |

Jobformidler Karin Olesen fra HK JobBørs i Sydjylland forventer, at hun kommer til at skaffe job til et stigende antal HK-medlemmer i fremtiden.

Karin Sloth Olesen - jobformidler og virksomhedskonsulent i HK Sydjylland.

Hvis du vil finde et job gennem HK JobBørs, er det en rigtig god ide at fortælle helt præcis, hvad du kan.

Sådan lyder det gode råd fra jobkonsulent Karin Sloth Olesen, som står for HK JobBørs i HK Sydjylland. Hun skaber kontakten mellem virksomheder, der søger nye medarbejdere, og HK-medlemmer, som søger job.

- Nogle gange mangler der lidt kvalitet i de CV’er, som er lagt ind via jobnet.dk, og som er HK JobBørs’ arbejdsredskab, når der skal findes kandidater til en konkret stilling, siger hun.

- Ofte oplever jeg for eksempel, at arbejdsgiveren efterspørger erfaring med konkrete it-systemer. Her er det meget vigtigt, at det er anført helt præcist i CV’et på jobnet.dk, hvad man kan og har erfaring med - ellers vil medlemmet ikke komme med i kandidatfeltet.

- Ofte hører jeg fra medlemmerne, at de har svært ved at udspecificere deres kvalifikationer i de bundne felter på jobnet.dk. Her er min anbefaling, at man beskriver sine kvalifikationer mere præcist under ”den personlige beskrivelse”, hvis ikke andet er muligt, siger Karin Sloth Olesen.

Tilfredse virksomheder vender tilbage

Hun blev ansat som jobkonsulent i starten af 2015.
Og indtil nu har hun investeret meget af sin tid og energi i at fortælle sydjyske virksomheder om konceptet med HK JobBørs.

Den investering forventer hun at få tilbage ”med renter”: Midt i december havde HK JobBørs fået 135 jobordrer fra virksomheder, og det har resulteret i, at 74 HK-medlemmer har fået job. Men de tal vil stige markant, forudser hun.

- Når først virksomhederne bliver opmærksomme på den gratis serviceydelse, og de oplever en hurtig og kvalificeret rekrutteringsproces, så vender de tilbage næste gang, de får brug for en ny medarbejder. Det betyder, at endnu flere HK-medlemmer vil få glæde af HK JobBørs, forudser Karin Sloth Olesen.

- Det er også tydeligt, at når jeg har haft en dialog med nogle virksomheder om de muligheder, HK JobBørs giver dem, så begynder der efter et par uger at indløbe stillinger, som virksomhederne ønsker hjælp til at få besat, tilføjer hun.

I dag bliver mange stillinger typisk slået op via flere kanaler: Virksomhedens hjemmeside, netværk, vikarbureauer, jobnet og jobindex osv. Det medvirker til, at der for det enkelte medlem bliver ekstra hård konkurrence om den enkelte ledige stilling.
- Men tilbagemeldingerne fra nogle virksomheder tyder på, at flere fremover vil benytte HK JobBørs som deres eneste rekrutterings-kanal, når de først har stiftet bekendtskab med vores koncept, siger Karin.

Medlemmer er begejstrede

Hun oplever også, at medlemmerne er begejstrede for JobBørs-konceptet:

- Medlemmerne udtrykker meget ofte ønske om, at de gerne vil kontaktes igen, hvis der kommer stillinger ind, som matcher deres kvalifikationer og ønsker. Det kan jeg dog ikke love, for jeg kan aldrig vide, hvilke arbejdsgivere der kontakter mig, hvor arbejdsstedet er, og hvad de faglige kvalifikationskrav er.

Hvor meget forbedrer et medlem sine chancer for at finde et job ved at tilmelde sig JobBørs?

- Det er vanskeligt at vurdere, hvor meget chancerne forbedres, for det afhænger af mange ting. For eksempel er der stor efterspørgsel efter løn- og regnskabsmedarbejdere i Esbjerg. Andre steder kan der være mere efterspørgsel efter andre faggrupper. Det spiller for eksempel også ind, hvor langt man har mulighed for at transportere sig efter det kommende job, svarer Karin Sloth Olesen. Hendes konklusion er dog klar: Der er ingen tvivl om, at jo flere steder man synliggør sin interesse for at få en ny stilling, des bedre muligheder er der for, at det sker.

Hjælp HK JobBørs - og dine kolleger

Selv om hendes job er at hjælpe HK-medlemmer, tager Karin Sloth Olesen også gerne imod hjælp den anden vej. Så hun har en opfordring til HK’s medlemmer:

- Hvis du som HK-medlem hører om en ledig stilling eller en potentiel jobåbning som et HK-medlem kan have glæde af, så må du meget gerne kontakte mig på 4017 6589. Så vil jeg tage kontakt til virksomheden og spørge, om den er interesseret i vores rekrutteringsservice, hvor vi hjælper med at finde kvalificerede kandidater til den ledige stilling, lyder det fra Karin Sloth Olesen.

Fakta om JobBørs i HK Sydjylland

● I perioden 1. januar til 15. december 2015 er i alt 135 jobordrer behandlet af HK JobBørs. I mange tilfælde har virksomhederne også opslået stillingerne via andre kanaler end HK JobBørs. Ud af de 103 jobordrer har 74 HK-medlemmer fået arbejde.

● Det er forskelligt, hvor mange der henvises til de enkelte stillinger. Det afhænger af, hvor mange kandidater der matcher kvalifikationskravene, og som samtidig er interesseret i at søge jobbet. Typisk søges en stilling af 3-8 kandidater, som er udvalgt af HK JobBørs.

● Alle ledige HK’ere, som er dagpengemodtagere eller på arbejdsmarkedsydelse, er tilknyttet HK JobBørs, medmindre man aktivt har fravalgt denne mulighed via jobnet.dk.

HK JobBørs har hjulpet 74 sydjyske medlemmer i job

Over 400 har fået job via HK JobBørs

Chef og medarbejder enige: HK JobBørs er en rigtig god ide

Læs mere om HK JobBørs i Sydjylland her

Jobbørs HK-medlemmer Ledig

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK