Drømmen om at rejse som pensionist brister for mange

05. januar 2016  |  HK Stat  |  HK Stat

Vi drømmer om at bruge pensionen på rejser, oplevelser, børn og børnebørn. Men når vi bliver pensionister, bruger vi den på generelt forbrug. Det viser en ny undersøgelse fra Sampension. Hver tredje pensionist har sparet for lidt op.

Hvad skal penge og tid bruges til, når du går på pension? Det spørgsmål har Sampension stillet i en ny undersøgelse, som Wilke har gennemført blandt godt 1.000 danskere. Undersøgelsen viser, at de fleste drømmer om rejser og oplevelser – og om at forkæle børn og børnebørn lidt. Således svarer henholdsvis 59 procent og 58 procent af de adspurgte, at de vil bruge pensionen på rejser og oplevelser. Og næsten lige så mange – 55 procent – svarer, at de vil bruge pensionen på børn og børnebørn, mens kun 25 procent forventer at bruge pensionen på generelt forbrug.

Har du sparet nok op?

Billedet ser imidlertid helt anderledes ud, når man stiller det samme spørgsmål til de danskere, der er gået på pension. Så svarer 67 procent, at pensionen først og fremmest går til generelt forbrug, mens kun 42 procent svarer, at de rejser for pensionen. Og børn og børnebørn skal nok ikke regne med at blive forgyldt. For kun 35 procent bruger rent faktisk pensionskronerne på børn og børnebørn.

Hver tredje pensionist har efter egen opfattelse sparet for lidt pension op. Lidt flere mænd end kvinder (64 procent mod 53 procent) synes, de har sparet tilstrækkeligt op. I Hovedstaden mener 70 procent at have sparet nok op, det gælder kun 40 procent i Nordjylland.

Sampension opfordrer sine kunder til at tjekke deres pension ­– og måske spare lidt mere op, så der bliver råd til både forbrug, rejser og forkælelse af børnebørnene i den tredje alder.

Tjek din pension her

Pensionsgrafik

Undersøgelsen er gennemført af Wilke på vegne af Sampension i perioden 17. til 28. august 2015. Data er indsamlet gennem Wilkes webpanel, hvor i alt 1.010 personer har deltaget. Af disse er 223 gået på pension, mens 787 fortsat arbejder.

Pension HK-medlemmer